Fullständigt fnatt

Nu har min GPS, eller om det är systemet, fått fullständig fnatt. Enligt Vistan befinner jag mig nu strax nordväst om Oslo, men när jag tittar ut genom fönstret ser det fortfarande ut som om jag var kvar i Småland. Låt vara att jag bara får in tre satelliter (resten skyms av huset), men ändå. Klockan är nu 15:53. Nån annan som såg något konstigt då?

Undan går det också. Just nu rapporterar den en hastighet om 520 km/h, med riktningen 30º. På det här sättet är den snart på Kolahalvön. Undrar om den uppvärmning den fått av solen, när mottagaren legat i fönstret, kan ställa till det här?

Aha, fick just ett meddelande i MapSource om att mottagaren kör med NMEA (vilket den gör) och att kartdatumet är okänt, vilket kan leda till felaktig positionsrapportering. Kollade på Vistan, kartdatum är WGS 84.
Provade att ändra kommunikationsformat från NMEA till Garmin. Hastigheten ökade till 850 km/h...

Anders

[Ändrat av apersson850 2003-04-16 kl 16:10]

har den varit på en stund?

ta ut den och låt den vara på en timma där den har bra satelit täckning och kolla om det fortfarande är galet

Inga problem

Jag var och köpte nya sommardäck i dag mellan kl 14:13 och 15:03 (SST). Sparat positionen i trackminnet var 5:de sekund, summa 351 trackpunkter. Inga konstigheter. Maxhastighet 85,6 km/h (motorväg) och medelhastighet 47.3 km/h. Har precis tömt trackminnet. Ligger på rätt sida av gatorna/vägen på blå kartan i Kartex. Kollat trackprofile i OziExplorer, bra precis 50 km/h, 70 km/h och lite under laglig maxhatighet på motorvägen.

Per Brune

Återfått sansen

Efter en flygresa på ungefär 57 mil över Sörnorge, vanligtvis i en rimlig hastighet på mellan 400 och 830 km/h (fast den började med ett gediget skutt i 55176 km/h), fortsatte Vistan att visa en annan flygresa från norra Skottland i riktning sydöst, ungefär som om den återupplevde en bombräd från 1943. 27 mil i lagom hastighet för att vara en de Havilland Mosquito från den tiden, cirka 520 km/h. Fast jätterycket på 140057 km/h hade ju blivit svårt, oavsett flygplan, förstås.

När detta inte var roligt längre, bestämde den sig för en landsättning 32 km norr om Vimmerby i Småland. Nu hade den fått landskapet rätt, åtminstone. Plötsligt fick den akut hemlängtan, och reste mot Ljungby med 3552 km/h. Sedan var det slut på dessa förvirrade utflykter. Lugnt och sansat fortsatte den att visa den position den borde haft hela tiden.

Observera att detta var utan att jag gjorde något särskilt med mojängen. Den låg i fönstret och tittade ut. När jag hade upptäckt detta fenomen, provade jag att hjälpa den lite genom att lägga ut den på fönsterbläcket. Då fick den in AOR-E (#33), och rapporterade efter en stund (via MapSource, man kan inte se det direkt på Vistan) att den hade en "2D Differential" position, men den var lika skvatt galen för det. Dock kan jag inte skylla allt på Egnos, för den fick inte in den satelliten när den låg innanför fönstret. Såvida den inte fått in några korrigeringsdata tidigare, data som varit skvatt åt skogen och som ställde till detta fenomen.

Signalerna var ganska dåliga. Byggnaden skymmer minst halva himlen, och på den halva där det är någorlunda sikt var det dåligt med satelliter när detta hände. Flera gånger tappade den mottagningen helt och hållet.

Dock återfann den sansen utan att jag stängde av den eller gjorde något annat för att försöka få den att starta om.

Slutsatsen blir i alla fall att en sån här upplevelse ger ännu mer tyngd åt argumentet att inte ta för givet att det som visas är rätt. I värsta fall kan kanske felet vara så litet, att det inte är uppenbart, men ändå är väsentligt.

Anders

Re: Återfått sansen

Du leder Anders! Jag tyckte att min utflykt på 20-25 meter var mycket, men det var med EGNOS det.
GladPåsk alla i detta forum.
BHö

Både och

Den förvirrade utflykten som min Vista gjorde var både med och utan Egnos, eller åtminstone både med och utan att den positionerade differentiellt.

Anders

Nästa vecka: Nya lustigheter!

På tåget mellan Örebro och Mjölby igår eftermiddag var det inte lätt att få in någon position. Få satelliter, och nästan inga utanför det fönstret där jag satt. En rejäl del av resan visste Vistan ingenting, men när den väl fick redat ut var jag höll hus, blev displayen mörk. När jag zoomade ut för att se om det var lite snett i positionen, så att jag hamnat i en närbelägen sjö, visade sig närmsta land vara Öland! Dessutom var Vistan på väg till Estland, med 360 km/h. Över vatten och i den farten med ett gammalt tåg - det var inte ens X2000...

Efter en stund besinnade den sig igen och hamnade i Närke, i 155 km/h, vilket verkade vara mer troligt.

Det märkliga är ju att det överhuvudtaget går att få en positionsangivelse som är så uppenbart fel. Tur att den är just det, annars kunde man ju låtit lura sig, om det bara var lite fel.

Anders

Re: Nästa vecka: Nya lustigheter!

apersson850; sa:
Efter en stund besinnade den sig igen och hamnade i Närke, i 155 km/h, vilket verkade vara mer troligt.
Jag såg samma fenomen med min Vista på en mycket tidig programversion. Det försvann efter uppgradering och jag såg det aldrig mer. Då jag gissar att du kör på någon obskyr alfarelease så kunde du prova att backa tillbaka något steg, hemska tanke :)

Tack för stödet!

Här körs inte alls med några märkliga alfa-releaser (inte just nu, vill säga), utan den högst officiella 3.20. den är ni väl många som använder, förmodar jag?

Anders

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg