Re: Fuskare ?
extreme-ski; sa:
Först Olof & Martin grattis till att ni delvis har skidat ner för sju berg.
Men det som gör mej så jävla förbannad är att ni gång på gång går ut och säger att ni ska bli först i världen och nu även sagt att ni är först i världen enligt aftonbladets hemsida.
Ni vet som många av oss andra att ni ej har ett godkänt åk och kommer aldrig att få ett godkänt åk på Mount Everest.
Jag har varit i kontakt med Himalayan Database och kontrollerat detta med Richard Salisbury.
Kan ni eller eran pressansvarige gå ut och dementera att ni har gjort ett godkänt åk ?
Ni skämmer ut er, med alla dessa påståenden så skämmer ni ut denna fina sport som vi bedriver.
För övrigt varför har ni inte någon gästbok på er hemsida ? Det hade ni på er gamla sida, är ni rädd för att få kritik nu när ni är ute och mörkar ?
Jag kommer nogrant att följa detta.
Hälsningar Krister
Ja, först och främst grattis!
Krister har dock helt rätt i sitt påstående och jag håller med om allt som sägs.
De skämmer ut sig, mörkar och far med direkta lögner.
Aftonbladet och all annan svensk media har fått informationen direkt från TT, som i sin tur har källhänvisning från Cit: "en källa som kallar sig fangadagen.com".
Jag antar att de flesta vid det här laget vet vem som ligger bakom denna webplats.
För de som inte är så insatta.
Martin och Olof påstår sig vara först i världen med att ha skidat The Seven Summits, d.v.s. den högsta punkten på alla kontinenter.
De har valt att köra något som kallas "fattig-mans-version" av detta och med andra ord valde de att klättra Mount Kosciusko/Tar Gan Gil istället för Puncak Jaya/Carstensz Pyramid.
Valet av att göra så vill jag inte lägga mig i. Geografer och geologer har olika uppfattning om vilken av topparna som ska räknas som den rätta.
Jag vill dock tillägga att Fredrik Sträng satsade på det andra alternativet (som de flesta anser vara det riktiga), vidare också att Martin och Olof antagligen insåg det orealistiska med att skida ner för en klippklättringstopp vilket Puncak Jaya är.
Att skida DELVIS ner för Everest räknas INTE.
Detta är en solklar "antingen-eller-situation". Det finns inget utrymme för mellanting, vilket Krister redan påtalat.
Himalayan Database är dock inte tillgänglig för alla och refererar därför till en mer lättåtkomlig källa:
http://www.mounteverest.net/news.php?id=10110
Ni kan här läsa om Davo Karnicar, slovenen som är den enda i dagsläget som har chansen att skida alla topparna. Mig veterligen är han för övrigt på Vinson nu.
Relevanta stycken i texten är bland andra:
"Olof became the first man to Telemark off the summit of Everest. "Only a few turns later, skis had to be removed however, as the North Ridge was far to barren to allow skiing at this time".
och
"This year, two Scandinavian expeditions skied down parts of Everest’s north side."
Har jag för avsikt att tex. klättra Everest utan syrgas räknas inte mitt försök om jag vid något tillfälle använder mig av detta hjälpmedel, om även för en sekund.
En mer närliggande jämförelse kan vara tex. att jag inte klarar att löpa hela Stockholm Marathon och hoppar på hojen några meter. Jag blir då diskad.
Kontentan av Martins och Olofs rekord är:
* De kan titulera sig som första svenska män att ha nått toppen av Vinson. En svensk tjej har redan varit där.
* De är första svenskar som klarat Kosciusko-versionen av Seven Summits.
Det finns goda chanser att Fredrik Sträng snart blir den första som klarar den mer vedertagna versionen som inkluderar Puncak Jaya.
* Olof är den första svensk som lämnat toppen av Everest med telemarkutrustning.
Detta sagt, vill jag understryka att projektet som sådant är intressant på sitt sätt och att prestationen är kanon, MEN man ska ta mig F hålla sig till sanningen.
[Ändrat av ¤Corax¤ 2006-11-27 kl 15:23]