Fuktspärrsockor ?!

torra fötter !

Var inne och kollade på geocaching.com för att se ifall det var någon som lagt ut några sockor i någon cache...
...men jag kunde tyvärr inte hitta några - inte ens vanliga strumpor !

=)

Systembolaget

Navigera mot närmaste Systembolag, och gör en attack mot kassan. Där har dom grå starka plastpåser för 1 SEK/st. Så var det åtminstone senast jag var där, det var visserligen något år sedan men en sådana kanonbra plastpåser säljer nog bra, så det vore konstigt om Systembolaget slutar med dom.

Per

Fortsätter söka fuktspärrsockor

Tack för omtanke, även om det inte för tillfället ger något svar på var man kan hitta fuktspärrsockor. Hoppas att fler ser min förfrågan och att det blir "napp"/ mvh SNI

Sockor i geocache

Det finns faktiskt minst en geocache med sockor i.
"jhoven" placerade ett par sockor i "Wet feet, indeed" (GC2513) när han besökte den.

Jag har inte kollat om de är kvar, men det är åtminstone ingen som rapporterat något besök där efter det att Jan var där.

Anders

torrsockor

Billigare version av goretex sockor finns i orienteringsbutiker. En t ex Sealskin finns från 399 kr vattentät och med andningsfunktion. Det är en strumpa som är omåttligt populär hos skridskoåkare.
mvh Per

blandar ihop????

Är inte tanken med ett par fuktspärrsockor att de ska vara helt täta? Alltså att man ska skydda skon från fukten som kommer från foten (svett). Detta gör man tex med plastpåsar som nämnts ovan, eller andar helt täta strumpor. Detta är vad jag menar med fuktspärr och det är också det som tex skinnarmo använder vad jag förstått. Man behåller alla grejer torra utom innersta strumpan...

En strumpa som sealskin eller en gore tex-strumpa är ju gjord för att släppa ut fukt från foten men inte släppa in vatten utifrån. Alltså skydda från fukt utifrån utan att skydda övriga strumpor eller pjäxan från fukt. Detta blir ju i och för sig en slags fuktspärr också men inte är det väl detta man lägger i begreppet fuktspärr???

Vilka strumpor är du ute efter?.....de du nämner har jag aldrig stött på tyvärr. Jag antar att de är av den heltäta sorten, eller? I så fall är jag också intresserad...

Någon som kan reda ut begreppsförvirringen lite bättre???

/Andreas

Begreppsförvirring

Våtsockar är till för att hålla väta borta från fötterna. Den skall då vara vattentät men den skall helst släppa igenom fotsvetten. Exempel på sådana är Gor-Tex och neopren sockar.

Fuktspärrsockar skall se till att fotsvetten inte tar sig ut och gör kängor och värmesockar fuktiga. Denna teknik brukar användas på längre vinterturer. Det innebär att de måste vara helt täta och ett exempel är ju plastpåsar. De har dock inte så bra passform och hållbarhet. Fast Per Brune ger ju tips om att Systemets påsar kan vara något bättre. Tydligen så har Black Diamond ett par specialgjorda sockar för detta ändamål. Fast de verkar inte finnas att köpa i Sverige. Att köpa fuktspärrsockar från USA eller Kanada innebär förmodligen att frakten är dyrare än själva sockarna.

Om ni söker i forumen så kommer ni hitta fler trådar angående detta. Just nu är jag för lat att servera er med någon direktlänk.

/Jonas U

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg