Fukt i digital kamera

millimeter; sa:
alven; sa:
När jag är ute brukar jag ha med mig några "do not eat"-påsar...
Hm, jag vet inte hur effektiva de där påsarna är, men man kan ju tycka att det vore bättre att inte ha grejerna i en plastpåse, eftersom det eventuellt blir fuktmättat där inne efter ett tag. God ventilation borde vara listigare? Men vad vet jag.. :)
MVH

Jag har kortat ner citaten.
Instämmer med Henrik, god ventilation är bättre.
Min fråga är också hur man håller påsarna torra? Ligger de i en plastpåse bildas kondens i påsen, do not eat-påsarna suger åt sig kondensen och är därmed mättade och overksamma. De kan visserligen torkas i ugnen, men det är knepigt i fält.

Som sagt, jag har inte provat... Tanken med att stoppa det i en plastpåse när man är i fält är att man då i alla fall begränsar den mängd fukt som ska absorberas. Soliga sommardagar är troligen lufttorkning bättre -- men såna har man ju inte alltid när man är ute... Nåväl, för trådskaparens del är nog detta inte ett alternativ, det var mer en liten krok kring hur man kan agera vid fuktskador i fält...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg