Hej,
Har laborerat med Fugawi i Iqen idag för att försöka bekräfta de teorier som finns. Efter ett mindre test kom jag fram till följande.
Använde 50.000 och 100.000 dels kartan från lantmäteriet (*.rik filer).
Öppnade kartorna i fugawi på sedvanligt sätt (PC:en). Markerade de kartdelar jag ville föra över "exportra valet till PDA" (en karta i taget). När man sedan är nöjd kör man en "Hot Sync" och då förs alla kartorna över till interminnet på Iquen (man kan alltså inte föra över fler kartor än det finns minne till)
Sedan startar man upp fugawi i Iquen och går in i "Map" foldern. Där kan man flytta en karta i taget till extern minnet. När ni flyttat alla kartorna till extern minnet frigörs intern minnet på Iquen. Vill ni föra över fler kartor är det bara att göra samma procedur en gång till.
Starta sedan upp fugawi och när ni fått GPS-fix kommer fugawi själv att hämta rätt karta. Åker man sen iväg och hamnar i slutet på kartan kommer Iquen själv att välja in rätt karta från extern minnet när det är dags att byta (Det kan dock ta några sekunder innan det laddat in den). Jag körde med ganska små filer i test syfte så större kartor tar förmodligen längre tid.
Som det ser ut laddas den aktuella kartan över till interminnet för att sen bytas ut mot nästa när det är dags. Storleken på kartorna man kan anväda är helt beroende av hur mycket internminne man har tillgängligt. Större filer innebär förmodligen också att det tar längre tid när kartan ska flyttas/panoreras.
Någon kalibrering av kartdelarna är heller inte nödvändig då dessa uppgifter verka ligga med i kartfilen man skapar (*.rik).
Nackdelen som jag funnit är att det tar lite tid att att först göra en "hot synch" och sen flytta kartdelarna till interminnet så jag försökte mig på en genväg.
Jag satte SD-kortet i en separat kortläsare och flyttade filerna från "palm" mappen på PC:en direkt till SD-kort.
Stoppar man sen i SD-kortet i Iquen och startar Fugawi så syns filerna i "Map" foldern men det går inte att ladda över dem till internminnet, vet inte varför det inte går för tillfället men lite surt är det
Någon som har en lösning på det problemet?
Det fina däremot var att om man skapar en rutt i Iquens kartprogram och sen startar upp fugawi så får man upp alla körsanvisningar "ovanpå" fugawi när det är dags. Kör du fel räknar den även om rutten i "bakgrunden" av fugawi för att sen visa rätt anvisningar igen. Helt suveränt att kunna ha 2 program igång samtidigt.
Jag programmerade även om en av "hårdvaru" knapparna så att man med den kan starta fugawi direkt.
Problemet är dock att jag kan inte växla till garmins kartprogram utan att använda knapparna på skärmen.
Någon som vet hur man löser detta så att man kan använda någon av "hårdvaruknapparna"?
Som sagt det är inte någont vetenskapligt test utan min erfarenheter så här långt. Har man otur dyker det upp någon faktor man inte upptäckt än men så här långt ser det helt okay ut.
Jag använde version 3,1,2,553 av fugawi i min PC.
Om någon har andra synpunkter/tips vore jag tacksam av att få ta del av dem.
M.v.h
Stefan