Fugawi på iQue

Hej,

Satt i andra tankar, *.RIK kartorna är väl baserade på ett rasterformat om jag minns rätt?

Hur som helst kostar det säkert en slant att använda lantmäteriets kartor så det är väl därför de valt att inte stödja den än så länge.

//
Stefan

Det jag tror folk gör med svenska kartor är att skanna dem eller dumpa från skärm, sätta samman och använda Fugawi. Jag kan inget om RIK eftersom jag är så lite i Sverige, rör mig mest bara på en liten plätt på Öland - men det vore kul att använda iQuen mer för gröna kartan som jag har på CD. Om jag minns rätt funkar Ozi Explorer nu för .rik men ozi finns endast för PPCej för Palm.Finns mkt på detta forum om Ozi/rik.

Fick följande svar från Soltek idag:

"Hej Jonas

Fugawi Palm autoladdar nästa karta när du kommer till gränsen för den karta som för tillfället visas på skärmen. Även om kartan ligger på SD kortet sker detta kartbyte.

Jag vet inte var du får din information ifrån men det som skrivs på nätet i en del forum kan vara gammal information.

Kartbytet enl. ovan görs också i Pocket PC PDA

Med bästa hälsningar
Göran"

Då funkar det tydligen lika på Palm som på PPC nu. Är det någon som använder det och kan berätta om det fungerar bra på PPC eller iQue?

Hej Jonas,

Använder både "Gröna" och "blå" kartan i RIK-format. Kartorna använder jag idag i Fugawi på PC:n och det funkar utmärkt.

Förhoppningsvis dyker min Ique upp i slutet på veckan så då jag börja på att laborera med Fugawi i den.

Men det är väl en och annan funktion man ska lära sig innan det är dags för fugawi misstänker jag :)

Nått speciellt att tänka på innan man slår igång Iquen??

//

Stefan

Bekräftelse på Soltek/Görans inlägg att kartbyte sker automatiskt, detta från iQue forum nyss:

"Autoloading of maps placed on the SD-card works fine. (It´s not as smooth as iQue map changes though.) When you reach the edge of the fugawi map it loads the new map after a few seconds. (All of my maps for fugawi are placed on the SD-card, and yes, I have an iQue and Fugawi 3.1.2.553)"

Bra att du kan fugawi och rik och sånt - då kan vi byta erfarenheter:)

Hej,

Har laborerat med Fugawi i Iqen idag för att försöka bekräfta de teorier som finns. Efter ett mindre test kom jag fram till följande.

Använde 50.000 och 100.000 dels kartan från lantmäteriet (*.rik filer).

Öppnade kartorna i fugawi på sedvanligt sätt (PC:en). Markerade de kartdelar jag ville föra över "exportra valet till PDA" (en karta i taget). När man sedan är nöjd kör man en "Hot Sync" och då förs alla kartorna över till interminnet på Iquen (man kan alltså inte föra över fler kartor än det finns minne till)

Sedan startar man upp fugawi i Iquen och går in i "Map" foldern. Där kan man flytta en karta i taget till extern minnet. När ni flyttat alla kartorna till extern minnet frigörs intern minnet på Iquen. Vill ni föra över fler kartor är det bara att göra samma procedur en gång till.

Starta sedan upp fugawi och när ni fått GPS-fix kommer fugawi själv att hämta rätt karta. Åker man sen iväg och hamnar i slutet på kartan kommer Iquen själv att välja in rätt karta från extern minnet när det är dags att byta (Det kan dock ta några sekunder innan det laddat in den). Jag körde med ganska små filer i test syfte så större kartor tar förmodligen längre tid.

Som det ser ut laddas den aktuella kartan över till interminnet för att sen bytas ut mot nästa när det är dags. Storleken på kartorna man kan anväda är helt beroende av hur mycket internminne man har tillgängligt. Större filer innebär förmodligen också att det tar längre tid när kartan ska flyttas/panoreras.

Någon kalibrering av kartdelarna är heller inte nödvändig då dessa uppgifter verka ligga med i kartfilen man skapar (*.rik).

Nackdelen som jag funnit är att det tar lite tid att att först göra en "hot synch" och sen flytta kartdelarna till interminnet så jag försökte mig på en genväg.

Jag satte SD-kortet i en separat kortläsare och flyttade filerna från "palm" mappen på PC:en direkt till SD-kort.

Stoppar man sen i SD-kortet i Iquen och startar Fugawi så syns filerna i "Map" foldern men det går inte att ladda över dem till internminnet, vet inte varför det inte går för tillfället men lite surt är det :)

Någon som har en lösning på det problemet?

Det fina däremot var att om man skapar en rutt i Iquens kartprogram och sen startar upp fugawi så får man upp alla körsanvisningar "ovanpå" fugawi när det är dags. Kör du fel räknar den även om rutten i "bakgrunden" av fugawi för att sen visa rätt anvisningar igen. Helt suveränt att kunna ha 2 program igång samtidigt.

Jag programmerade även om en av "hårdvaru" knapparna så att man med den kan starta fugawi direkt.

Problemet är dock att jag kan inte växla till garmins kartprogram utan att använda knapparna på skärmen.

Någon som vet hur man löser detta så att man kan använda någon av "hårdvaruknapparna"?

Som sagt det är inte någont vetenskapligt test utan min erfarenheter så här långt. Har man otur dyker det upp någon faktor man inte upptäckt än men så här långt ser det helt okay ut.

Jag använde version 3,1,2,553 av fugawi i min PC.

Om någon har andra synpunkter/tips vore jag tacksam av att få ta del av dem.

M.v.h

Stefan

Hej Stefan

Kul att du kom igång så snabbt. Du har redan gjort mer än jag.

Det sista först. Den fjärde knappen på iQuen är en "Que" knapp. MEd den kan du starta kartprogrammet som ju är Que map, sen med nästa knapptryck få in Que find, Que GPS osv. Detta ställs in i map preferences Que button.Du kryssar för de program du vill ha med när du knäpper fram de olika grejorna Que varianterna.

Överföringen är lite knepigare. Du måste nog föra över filen till internminnet ochn låta FugPAlm föra över den som du beskrivit. Det sker nog ngn form av indexering vid den manövern. Annars kan du testa med att flytta filer med FileZ till det den av FugPalm skapade foldern.

För att slippa hotsynca varje gång kan du använda program som får iQuen att bete sig som en PocketPC burk under active sync. Bäst är PFB

http://www.pmrogan.de/site/PalmSoft.htm

Gratis. Vi (på pdastreetforum) bad honom översätta programmet till engelska och det gjorde han. Hemsidan är på tyska. Ladda ned PFB och unzip. Det ska ligga en engelsk version med. På iQuen i RAM ska du ha file2pda och själva PFB på PCn. Du klickar först igång file2pda.prc och sätter sen igång PFB på PC'n. Då får du upp något som ser ut som Windows explorer och sen kan du flytta filer mellan RAM, SD kort och PC hur du vill. iQuen måste sitta i USB vaggan (eller anslutas med sync-kabel.) men du ska inte göra ngn hotsync.

Det går mkt snabbare att föra över filer för installation den här vägen. Bara inte Fugawi conduit gör nån operation vid själva syncen som krävs, men det tror jag inte.

Berätta hur det går

Hejonas

Hej Stefan!

Din beskrivning kom lägligt, funderar själv på att skaffa Fugawi. Har i helgen provat på PathAway (trial 15 dagar) men är inte särskilt imponerad av kalibreringsfunktionerna, (bl.a saknas Swedish Grid RT90).

Jag har sett Fugawi, uppgraderad till 3,1,2,553 installerad på en bekants pc, men eftersom han inte har iQue kunde jag inte kunnat prova funktionerna.
Under ”Hjälp – Aktivera PDA-support” dyker det upp 4 st rutor där de två första är ifyllda med fyra tecken i varje, dem andra två är tomma.
Antar att uppgradering krävs. Var får man Fugawin till iQuen ifrån?

Finns Fugawi som Trial-version att prova?

Hej,

Problemet är att Fugawi lägger beslag på "Que" knappen. Trycker man på den så visas först "GPS info" och sedan " Sky info" i fugawi för att slutligen återgå till den aktuella kartbilden :-( (måste väl gå att lösa på nått sätt?)

Då har förmodligen rätt i att det sker någon indexering när man flyttar kartorna från RAM till SD-kortet. Ska dock göra ett försök med PFB-programmet.

Vilket bilfäste rekommenderar du till en vettig penning?

Provade den i bilen för första gången och när jag pluggade in universal kontakten för att ge den lite ström tystnade damen ned den trevliga rösten. Verkar som man måste ha ett kitt med extern högtalare.

Den interna antennen funkade dock helt okay i bilen.

//
Stefan

Auto NAv cradle är mkt välgjord. Ingen idé att strula med andra fästen. Dyrt men bra...

Det finns en lös fot som tillbehör till street pilot bland annat. Köp utomlands löjligt dyrt i Sverige (450 kr i höstas på Dialect).

Hr ingen lösning på Fugawi problemet fn. Har idag pysslat med att importera ryska stadskartor i vektorformat till iQuen. De finns att ladda ned på nätet

http://corsar.xol.ru/gps/

Har just kollat på Sankt Petersburg. Inte ruttbar och förmodligen halvgamla kartdata, ingen POI eller adressdatabas. Men det är vad som finns idag mig veterligen.

Formatet är Garmin .img
Reg keys finns som tillbehör.
Är ngn intresserad så gör vi en ny tråd om det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
emilg TomTom2 + Fugawi på Ipaq 2210 eller 1940 ? Navigering 6
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
tomassan Inpassning av Fugawi-data till OCAD Navigering 11
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
anwic Kartor försvinner i Fugawi Navigering 4
niking Tidsformatproblem i Fugawi-export Navigering 3
samme83 Fugawi 3 problem Navigering 5
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
mekelund Magellan 315 och Fugawi Navigering 0
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
wellington Fugawi, OziExplorer eller något annat? Navigering 7
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
herold Fugawi/Ipaq3970/Navman3450/problem Navigering 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg