Frusen flickvänn

Sov ihop!

Håller med tidigare inlägg: Sov tillsammans! Eller så kam ni ta med en extra säck, zippa upp och dra över båda två som extratäcke.

När det gäller sovsäck så kan det vara så att hennes är dålig. Själv har jag en gammal Caravan som är märkt -10, men nog 17 kan man frysa i den redan vid +5. Varmt är bra! Köp eller låna en vintersäck och testa, har den bara dragkedja så kan den inte bli för varm. Jag hade min -30 säck på en paddeltur i April. Skitskönt!

"om man ska ha hårdare så måste man blåsa i luft och det ska ju inte vara bra"

Nuförtiden säger de flesta att det är helt ok att blåsa in luft i sitt Thermarest. Det är inga stora mängder fukt (förmodligen en fis i rymden i jämförelse med vad din sovsäck suger åt sig varje dygn), och om man förvarar det rätt så torkar det nog ut.
Dessutom tappas snabbt den självuppblåsande förmågan på välanvänt Thermarest, så om man inte vill ligga obekvämt får man nog blåsa lite extra.
[Ändrat av Nordesjo 2002-07-24 kl 13:34]

Frusen....

Vattnet i flaskan ja....
Jag värmer upp det rejält. Lite beroende på vilken flaska jag har. En tunn PET-flaska brukar man behöva släppa på trycket i under natten om det är riktigt hett vatten och det är ju inte så kul. Jag använder i stället någon kraftigare flaska, typ Nalgene och har som sagt rejält hett vatten. Den håller sig varm länge. Fördelen är ju också, speciellt om man är ute på vintern, att man har vatten att börja med om man ska smälta snö på morgonen.
Som regel har jag inget på flaskan men det har hänt att jag "torkat" strumpor på flaskan också under natten. Har man ett underställ på sig bränner man sig inte heller på flaskan. Det kan bli riktigt varmt i säcken på det här viset. Jag har inte frusit en enda natt när jag har haft "vatten i flaska".

Vad det gäller liggunderlag tycker jag att luftliggunderlagen ofta känns kalla. Ju kallare marken är dessto sämre tycker jag att dom är. Jag använder hellre ett vanligt och på vintern ett luft och ett vanligt. De vanligt är ju trevliga att rasta på också.

Lycka till!
Laila.

Innersäck i siden

Pröva med en innersäck i siden, väger inte mer än några hekto och värmer mer än man tror. Själv (är tjej och väger 60 kg) blir jag för varm i min sovsäck (Snowshoe 3) när jag har innersäcken.
Det finns ett företag som heter Sleep in silk som säljer bra och billiga innersäckar om man inte vill ha en märkessäck från en sportbutik för dubbla priset. Adressen är sleepinsilk.nu
Lycka till!

Sidenlakan

Läs och Res i Stockholm säljer reselakan i siden för 250 kr. Mitt har hållit för över 200 nätter med och utan sovsäck.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg