Frusen Camelbackslang

Ett problem vid toppturer är att se till att vattenslangen inte fryser. Jag har neoprenskydd runt slangen men munstycket fryser väldigt lätt.

Har löst detta genom att blåsa tillbaka vattnet ner i påsen och stoppa början av slangen med munstycket innanför jackan.

Har sett riktigt stora skydd för munstycket, men funkar dessa? Någon annan som har bra tips på problemet?

//david

Lösning!?

Jag känner igen problemet. Jag löser det genom att ta en liten mun mer jämna mellanrum, (det var nog också det som var tanken när de kom på denna genialiska pryl) rinnande vatten fryser ju inte.

Om jag glömmer hålla kontinuiteten i drickandet så blir det is i munstycket, då funkar det att försiktigt bita på munstycket. Kan man dessutom ha jummet vatten i säcken så smälter eventuell is på ett kick. Det funkar fint för mig.

Sant

men nu när jag var och toppturade vid Storulvån var det -8 och kraftig vind. Munstycket frös innan jag hann få på mig pjäxorna. Gick dock att tina gnm att ta munstycket innanför jackan. Är detta sådant här väder så verkar det enda vara att blåsa tillbaka och trycka in munstycket innanför jackan.

Det är ju lätt panikartat att stå och försöka få fram vatten med fruset munstycke. Och har munstycket fruset så spelar det ingen roll att vattnet i säcken är ljummet eftersom detta aldrig kommer fram (som annars är ett riktigt smart sätt att komma runt frusetvatten problemet).

Till saken hör att jag använt sönder camaelbacks originalmunstycke och köpt ett nytt från Blackburn som bygger på att man trycker in en plupp med tungan. Faktiskt helt värdelös. Mycket mer ansträngande än camelbacks bitventil, som det faktiskt går att behålla i munnen och andas emellan klunkarna. Verkar också vara mer frysbenägen. Med Camelbacks kan man tugga sönder det frusna, men det är helt omöjligt med denna eftersom konstruktionen är helt stel.

Men jag har för mig att till Cham-ryggsäckarna skall det finns riktigt feta skydd för slang och munstycke. Någon som testat dessa?

Själv så värmer jag munstycket i munnen

Köpte en Blackburn 1999, och sedan jag började med ljummet vatten och dessutom är noga med att blåsa tillbaka vätskan i slangen efter att ha druckit klart så har det inte frusit så många gånger.
De gånger munstycket ändå har frusit så har jag relativt snabbt kunna tina upp det genom att ha den i munnen.
Jag har inte provat Camelbacks ventillösning men jag förstår inte varför det skulle vara svårt att behålla Blackburnmunstycket i munnen då man tar ett andetag...

Hur är det med läckage? Själv så har jag bytt ut munstycket en gång och sedan dess så fungerar det utan problem. Jag misstänker att det var någon liten smula som hade lagt sig vid packningen, och jag har då inte lyckats komma åt att rengöra den.

En liten fråga: finns det neopren isolering som passar till Blackburnslangen (mao kan knäppas runt slangen eller träs över munstycket ) att köpa separat?

/
Hasse

Blås efter dricka

Det finns som sagt isolerslangar att köpa som även täcker munstycket...

Men jag har löst problemet genom att blåsa in luft i slangen direkt när jag druckit. Blir det lite vatten kvar i munstycket tinas det lätt i munnen.

Och jag tycker att Blackburns slangar är utmärkt!

Mvh

/föhl

Värm innanför jackan

Är det fint vinterväder och sol fungerar det oftast med blåsa tillbaka tricket.

Är det riktigt kallt så brukar jag värma upp slangen och munstycket innanför jackan och då är det bra med en variant där man kan stänga av flödet typ Camelbacks med ventil, annars brukar det rinna ut innanför jackan och det är ju mindre skönt!

Blås!!!

Hej! Det finns isolering at köpa, antingen Camelbacks egen(dyr!) eller kolla på buggvaruhus(isolering till varmvatten rör). De fungerar av förklariga akäl dåligt. Bäst fungerar det om du fyller med varmt vatten(ej för varmt!), bär den sedan innan för skalplagget(varmt & skönt!)och när du sedan druckit, blåser du tillbaka vattnet från slangen till säcken! Munstycket kan dock fortfarande ha lite vatten kvar som fryser, men det brukar inte skapa problem!

Tryck inte in ploppen med tungan, ha istället munstycker så att ploppen trycks in av tänderna i nederkäken. då får man man i sig mer vatten och enklare.
/David

Värmande innehåll

Om det inte är extremt kallt kan man ju ändra på innehållet till något som inte fryser så lätt, t ex söt saft. Om det inte är alltför brant eller farligt så kan man ju dessutom blanda i en skvätt skogsstjärnan antifrysmedel. Inte så bra för balansen, men desto bättre mot is i slangen...

Inget problem...

... vid tillsättnig av C2H6OH minskar fryspunkten och sålunda undviker man kristallisering i slang och munstycke. Genom att nyttja Raoults lag kommer man fram till fryspunktsänkningen vid 0 grader C som uppnås vid blandning av vätskorna. Delen C2H6OH måste naturligtvis justeras mot den under aktiviteten förväntade temperaturen. En för stor del C2H6OH kan få oväntade biverkningar, så var försiktiga.

Glada toppturer,
Magnus ;-)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg