Den yx-typ jag sågar är no-name-kina-skiten...jag har hört om dessa finare biltema-yxor men aldrig funnit dem i butikerna så om nån vet var de finns just nu är det bara säga till.
Idealyxan för friluftsbruk (när man måste bära skiten) är en yxa med lite lättare huvud och med lite längre skaft (i förhållande till detta huvud). Skulle jag fått fantisera ihop en skulle det varit en av gränsfors friluftsyxor på ett längre skaft så man får lite "scwung" till minimal viktökning.
Jag har mailat gränsfors om detta men det låter sig inte göras så enkelt (billigt) med de skaft de normalt sätter på sina större yxor och fattig som jag är söker jag då en annan lösning.
Gamla kronyxor håller endå någorlunda kvalitet (standardmodellen med maskin-huvud) och en sådan som inte är för tilltygad skulle jag uten vidare köpa om jag fick för nån hundring...men de fyller inte behovet av en lätt och portabel yxa (men fortfarande med lite "scwung").
jag köpte själv en klyvyxa för inte länge sedan, vad jag kan se nu i katalogen är 16-304 en smidd svensk yxa, det är svårt att bara via katalogen se på dom andra.
jag hade exakt samma idé som dig och lät därför byta skaft på en mindre yxa och det blev exakt den effekt du är ute efter. jag använde mig av biltema skaft och dom som är stämplade hicory tycker jag nog man kan ta på allvar. med hela toppen indränkt i 2k epoxi och ett perfekt format skaft har jag haft ett orubbligt förband i sex år.