Finns vajrar med plastbeläggning som även passar inne i höljen den lilla teflon som en del märken har är väl försumbar jfr utsläpp från fossil driven bil eller buss.
Tvätta ej nav på vintern med högtryck eller slang utan med våt svamp för att ta bort salt och smuts.
Bäst på vintern är ju att ha cykel med inbyggda växlar i naven och bromsar inne i navet och heltäckande.
Största problem är väl snö och is som gör att allt fungerar sämre om man måste ha cykel ute dygnet runt och har med utv vxl och skivbromsar får man ha trasor och borstar och göra rent ofta och smörja kedja med drylube olja och utv vajrar med fett.
Fryser det får man ha gasbrännare på avstånd att tina med och trasa eller svamp att torka upp med så fort det går.
Innan det fanns dubbdäck till cyklar fick det duga med nabbar och ej svänga i onödan och ha pedaler där fötterna var lösa så man kunde sätta ner dem i nödfall för att parera sladd.
Jag bodde med långa backar och man fick träna med att hålla balansen med sladd långa sträckor givetvis utan hjälm om man ej anv hockey varaint.
Har även en barncykel med 7växlar "i navet" Nexus tror jag den heter (dvs bara en kuggkrans bak) och även den far illa i kyla och slirar ibland så kapslade växlar inte in te hlet känsliga för frost/tvätt de heller.
Att växelvarjrarna fryser beror ju inte på växeltyp utan precis som du säger på vajer och hölje och kansk eäven växlenav.
Har även upplevt någon riktigt kall morgon att hydraulistka bromsarna behvöer motioneras några ggr innan jag fick normal bromskraft. Ävne hydrauloljan verkade har blivt påverkad av kylan.
/Patrik