Fritidsbutiken.com

Är det någon mer än jag som har provat Fritidsbutikens prylar?..och då tänker jag i första hand på det Italienska märket Ferrino? Vi (inom familjen) 4 olika ryggasäckar, 1 tält, 1 sovsäck.. och lite andra tillbehör. Och genomgående upplevt riktigt hög kvalité. För ett lägre pris än Hilleberg, Norröna, Bergans, Haglöfs o.s.v... Och prylarna har minst sagt använts riktigt flitigt... inte ens ett spänne som har gått sönder på ryggsäckarna....
Tältet har uppvisat riktigt schysst kvalité, trots att det har slitits upp och ned under påfrestande förhållanden... En anekdot är att Italienska förband använde ferrino-tält när jag stötte på dem under en sväng I f.d Jugoslavien...
Enda nackdelen är att de inte har lika stort utbud som konkurrenterna av kläder... Men det kanske kommer.
Någon som har någon annan erfarenhet av prylarna från Ferrino?
Min fasta övertygelse är att vi kommer att fortsätta använda deras prylar, och med tanke på det bra bemötande vi har fått så är det få butiker som uppfyller detta! :)

Själv tycker jag ferrino verkar vara ren skit.
Jag misstänker att du har ekonomiska intressen
i att skriva det du gör, skriver man att ferrino är bra
så måste man ha fått betalt, alternativt har man aldrig testat något annat :)

Ferrino är ett av de större märkena i södra Europa vad gäller sovsäckar, tält och ryggsäckar. Finns att köpa i de flesta sport- och friluftsbutikerna här nere, precis som Haglöfs & Co. i Sverige. Har aldrig provat nâgon av deras produkter pà riktigt, men tycker att det verkar OK relation pris/kvalitet, varken mer, men ej heller mindre.

Även jag önskar Er en God Jul!

Rygga från Ferrino

Jag har köpt en Ferrinoryggsäck (OVERLAND TRK 80) från Fritidsbutiken, jag kompleterade ryggan med sidofickor från Ferrino senare, ryggan har jag nu använt två år och är helt nöjd med.

Under den tiden har den fått hänga med både på helgturer och två stycken semestrar först två veckors båtluffning i Stockholmsskärgård med tält och nu i sommar två veckors vandring/fiske uppe runt Valsjöbyn i Jämtland.

Jag har haft rygsäckar både från Haglöfs och Fjällräven innan så jag har haft endel att jämföra med och om man räknar ihop storlek, pris, komfort, kvalite så är det en vinnare.

Sök på Ferrino i forumen, märket har disskuterats ett par gånger. På 'Hemmamarknaden' används de inte för för veckolånga vandringar i vildmarken. Märket tycks ha funnits i några år. De verker ha bra pris prestande. Säkert bättre än den 'Kaki?' ryggsäck som köptes på Åhlens för att antal år sedan. Dvs till skillnad från produkter som ser ut som riktiga och säljs på varuhus men som bara är skit, så är Ferrino ett märke. Vad det förhållandevis låga priset 'kostar' i eventuell kavlatetsförsämring vet jag inte. Skulle dock inte tveka att köpa deras produkter för normalbruk.

Två tält. Ett måndagsexemplar som jag fick utbytt och så det jag fick i utbyte. De tål att slitas och dras i. Ferrino är ju ett sånt där heltäckande märke med allt från indiantält för barnen och expeditionsgrejor, så det är egentligen svårt att uttala sig om märket generellt utan man får nästan specifiera. T.ex. är det en ganska stor skillnad mellan de två tält jag haft, "året-runt-tält" och "3-season-pro". Inte bara i material utan också i detaljlösningar. "High Lab" står nog inte någon efter. Men det är ju knappast fyndvaror. Småprylarna skulle jag i alla fall undvika som pesten. En del är samma Clas Olsson-grejor som också Vaude och liknande breda konsumentmärken satt sin stämpel på och tar skitmycket betalt för. Men bemötandet på fritidsbutiken är nog det bästa jag stött på alla kategorier. Totalt okrångligt och chausefritt, svarar snabbt på epost, osv.

Kommentarer

" Sök på Ferrino i forumen, märket har disskuterats ett par gånger. På 'Hemmamarknaden' används de inte för för veckolånga vandringar i vildmarken. Märket tycks ha funnits i några år."

Jag vill gärna påpeka några fakta: Ferrino är 135 år gammalt företag som redan under 1920 talet hade tält som användes i Tierra del Fuego! Sedan dess så har Ferrinos utrustningar använts på otaliga långa expeditioner på de mest utsatta platserna på jorden! För att nämna några som använt sig av Ferrinos utrustning så kan nämnas: Silvio Mondeinelli, som klättrade 11 st +8000 m berg på fem månader. Mauro Bubu Bole -Världens No 1 dry tooling expert och profesionell allrounder i bergsklättring. Edurne Pasaban - en av de första kvinnorna som klättratsju berg +8000m.
Mike Horn, 20 000 km på 27 månader runt Arktis.
Carla Perotti - första kvinnan som krossat 5 stora öknar till fots.

Utöver detta så är Ferrino godkänd som leverantör åt Nato, Röda Korset, Röda Halvmånen samt sedan 1998 oficiell leverantör åt Italian National Instructors in Mountain and Speleological Rescues, och sedan 2001 oficiell leverantör till National Skiing and Mountaineering School i Charmonix.

Det har blev visst långt, men jag tar och passar på och kommentera "prisnivån" också. Fritidsbutiken.com gör nästan ingen reklam! Det är dyrt och jag anser att det är roligare att våra kunder får ett lågt pris än att jag försörjer annonsbyråer! Dessutom så har jag inget större vinstbehov - Det ska gå runt men mer behövs ej! Jag lever av annan inkomst-Det är förklaringen till den låga prisnivån - konstigare än så är det inte.

Slutligen- det inlägget en bit här ovanför, som karaktäriserar Ferrinos produkter som skit, kan jag inte finna upphovsmannen till, i vårt kundregister - Hur har kunskapen om produkterna kommit tillstånd? Eller är det bara en svammelkommentar? Isåfall så kan man fundera över de över 200 inlägg som tidigare presterats - har de samma kunskapsbakgrund?

Med en varm önskan om en GOD JUl till er alla

Ronny Olofsson

Re: Kommentarer

Fritidsbutiken; sa:
Slutligen- det inlägget en bit här ovanför, som karaktäriserar Ferrinos produkter som skit, kan jag inte finna upphovsmannen till, i vårt kundregister - Hur har kunskapen om produkterna kommit tillstånd?

Att du inte har någon _Erik_ i ditt kundregister behöver nog inte betyda att personen bakom det inloggningsnamnet inte har prövat Ferrinos produkter, eller hur? ;)

Det har du rätt i

Mitt misstag :) Men då skulle det vara trevligt med en ressension!
Det är nämligen så att jag uppskattar alla typer av resenssioner eftersom de som ger ett sämre betyg åt en produkt, kan vara värdefull information för Ferrino inför kommande nya produktlanseringar. Jag vidarebefordrar all sådan info till Ferrino, och tillsammans med återförsäljare från en stor del av världen ger det en värdefull info om vad slutkunderna vill ha och hur de vill ha det.

Krossat

Men nu kan man ju åka dit och lasta färdig sand, istället för att krossa berg till sand i Sverge!? :)
Det är att skydda naturen här, tycker jag

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg