Fristil...

Jag kan nu till er allas glädje meddela att jag definitivt övergett ”telepassvängen” (se tidigare inlägg "Är jag ett geni eller...") och övergått till totalt fristil i min telemarksåkning.

Som ni som läst mitt tidigar inlägg var telepassvängen en variant för att åstadkomma en rent skärande telemarkssväng i pisten. Det fungerar utmärkt men ser suspekt ut (som en nybörjare som inte fattat vilken fot han skall ”skjuta” fram) och försämrar balansen vid mer krävande åkning (pucklar och branter mm.). Därför har jag nu övergått till vad Hans Schneider & Co började praktisera för länge, länge sedan. Parallellsvängen. Faktum är att det ÄR betydligt enklare att få till en perfekt skärande sväng med parallella skidor.

Min strategi i vinter är därför att utan någonsomhelst respekt för telemarkstradtionen blanda parallell och telemarkssväng. I en hård isig pist kör jag parallellt. I lössnön kör jag telemarkssväng. I den perfekt pistade ”carvingbacken” blandar jag hej vilt. I puckeln ... tjaa. När mjölksyran stiger... parallell. När knäna börjar värka... parallell. När jag vill imponera... full fart parallellt som sedan övergår till telemark på lämpligt ställe... ;-) På fjället... blandat beroende på underlag.

Visst är det ändå så att telemarksåkning i en hård pist är ungefär lika effektivt som att försöka springa med kravet att alltid ha en fot i backen (gång). Den verkligt sköna känslan och fördelen med telmarkssvängen uppträder först när underlaget mjuknar... (Den självklara fördelen med telemarksutrustning är ju att kunna kombinera den lösa hälens fördelar vid förflyttning uppför och på platten samtidigt som man kan njuta av utförsåkning...)

MVH/ :) MM

Om pjäxor

Så kan du göra med höga pjäxor. Telemarksstilen är ju egentligen till för att inte vingla omkull i låga pjäxor. Om du vill imponera riktigt ska du ju ha sladdriga turpjäxor. Jag åkte i Åre förra veckan med en kille som åkte som tusan i såna pjäxor (inga spännen) och 55mm raka 2 metersskidor. Själv hade jag T1. Gissa vem som fick snacka med flest brudar i liftkön....

Annars kan du ju skaffa haute-rotte grejor, koppla loss baktill och köra telemark ;-)

Redan 1986 ...

... klarade jag av det mesta på Åreskutan med 205 cm Fischer Europa (ja dom hade ju i alla fall stålkanter) och låga läderpjäxor (dom nådde knappt fotknölarna). J

Visst var det en skön känsla att i de lättare backarna kunna svischa förbi nollåttorna, men i branta, hårda parier var det inte svårt att hålla sig för skratt. Och ärligt talat var de inga höjdare i lössnön heller.

Nää... turskidor passar bäst för, ja just det, turåkning!

MVH/MM

Jag har ett par Fischer Expedition 210 cm med Rottefella Super stående i skidboden. Detta är verkligen ett par skidor med potens. I Kabinen sticker skidorna upp över mängden... Någon som är intresserad!

Fler som jag!

Mors!

Jasså du!?
Du har också börjat växla? Visst är det rätt kul att bara leka sig nerför en backe på det sätt som just för tillfället känns bra? Det känns faktiskt som om det är det som är tanken med skidåkning, lek. Jag har tidigare varit fast i enbart telissvängen men har på senaste åren börjat "häda". Vi hade några dagar i Val Thorens förra året då vi inte stannade i backen. Att klara 1500 m fallhöjd utan stopp med telemarkssvängar är lite för tufft för mig, så det fick bli ett par parallellsvängar ibland.
Det har blivit för lite telisåkning i år. Jobbet tar tid och snön är långt bort. Jag vågar knappt gå in i garaget för där ligger Banditerna och väser åt mig. Ska försöka få till ett par veckors topptursåkning i norr nångång i april/maj.

Lev!

Ola Orädd

Freeride!

Det är ju det som är friåkning!
Gör det som är kul och känns bra. Jag har också börjat åka mer och mer parallellsväng men jag känner mej säkrare på telemarksväng fortfarande. Det har utan tvekan blivit roligare och lättare med parallellsväng med carvingskidorna. 1980 i Trysil med Fjelltroll träskidor och Lundhags Alaska var inget enkelt men det var bra balans träning...

Pelle

Vad är poängen ?

Har åkt slalomskidor hela livet, men provade telemark för nåt år sedan och wow, jag fastnade direkt. Men jag fattar inte poängen med att försöka sig på parallellsvängar med telisar. Anledningen att åka telemark är väl att göra telemarkssvängar, annars kunde jag ju lika gärna behålla slalomskidorna på ?

...Johan...

poängen

är ju att man har möjligheten att välja den stil som passar bäst på just det aktuella underlaget. Jag har själv svårt att förstå varför folk envisas med att försöka göra telissvängar på blankis där det är så hårt att tom killarna på alpina snowboards inte lyckas kanta ordentligt.
Telissvängen är inget självändamål när man har åkt ett par år

Svänga!!!!!!!!!!!!!

Att köra paralellsväng vad är det med det?????????

Jag håller med tidigare talare att telemark kör man för att det är kul. Paralellsvängen är en reträtt då det;
1. går för fort
2. Man är för trött
3 är trött på att böja knäna i en piste
4. andra skäl.

att vara stolt över att köra paralellet är väl lite fel. Om man kör en smal korridor på telisar är det en bedrift, om man hppar paralellt så är det ju bara lite svårare än alpinlagg så varför int e kör alpint istället.

det är ju så i dessa cross-over-tider att det är OK att kör alpinplank trots att man är telisåkare.

Om man tränar ben och kör mycket utfall så slipper man trötta ben.
/ekke

Jag tror faktiskt vi är inne på samma linje ...

Hej Erik!

Faktum är att jag håller med dig! Det finns absolut inget stort i att åka parallellsväng med lös häl, men å andra sidan känns det ganska meningslöst att med en dåres envishet knäniga nerför en stenhård pist eller ränna, om det går betydligt enklare att parallellsvänga...

Nää... telemarkssvängens storhet ligger inte på hårt underlag utan i den lösa snön. Här återfinnes en alldeles speciell känsla som är telemarkssvängens styrka!

Men för mig personligen är det ganska enkelt, jag är helt enkelt inte tillräckligt stark (knäna gnäller lite också...) för att stå på i knäböj en hel dag (speciellt i Alperna). Jag spar mina krafter till de ställen då telemarkstilen verkligen glänser!

MVH/ :) MM

Is, no problemo!

Telemark är inte en skidstil anpassad bara till
lössnö och goda förhållanden. Jag åker telis därför
att det är mer krävande=kul. Skillnaden med parallell sväng är att backen käns lite större och längre med telis, perfekt i Sverige som har lite mindre system än i Alperna.

Sen anser jag att skidåkning skall inte var en komfortabel resa ned för pisterna oavsett före, utan det skall vara lite svårt, utmanade och jobbigt. Om man vill ha komfort kan man väl åka snowracer eller pulka eller varför inte snowboard.

Vill man glassa i backarna kan man åka parallellsväng, det kanske är kul vad vet jag, men jag är inte ute efter det när jag äntrar sluttningen.

Anders/Jamte

?

Jag är inte så säker på att jag förstår- att ha det jobbigt på berget är väl inget självändamål?

/erik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg