• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

fristående skärm/dator?

Jag ogillar nästan allt med apple, förutom det enormt praktiska med att ha en skrivbordsdator och skärm i samma paket. Är det någon som känner till om det finns någon pc-tillverkare som levererar liknande produkter? Helst utan OS då såklart.
 
Vad ogillar du med Apple? Är det för det praktiska att ha skrivbordsdator och skärm i ett? Om det är Os X så är det ju bara att köra Windows. De nya iMac är dessutom attraktivt prissatta.
 
det finns massor med människor som ogillar apple som företag och vad dom står för, sen kan vi diskutera fram och tillbaka vad som är rätt och fel.. Elcom UniqPC gör en fin maskin enl. dina önskemål, den har pekskärm oxå..
 
Vad ogillar du med Apple? Är det för det praktiska att ha skrivbordsdator och skärm i ett? Om det är Os X så är det ju bara att köra Windows. De nya iMac är dessutom attraktivt prissatta.

Attraktivt i förhållande till vaddå? Jämför med en fulPC så är de fortfarande långt efter, vill jag köra med unixkärna finns det sjukt mycket bättre alternativ än OSX. Då kan jag också få välja tema på mina fönster, bara en sån sak. Och jag har, i mitt perspektiv, mycket bättre användaravtal (läs igenom iTunes användaravtal om ni vill, vill jag använda iTunes för att utveckla kemiska vapen ska jag fan få göra det, fascister!).

Patrics alternativ verkar också vara lite dyr, och lite för industriell, känns onödigt att betala för IP54 om man ska ha den i vardagsrummet.

Men tack för ert engagemang.
 
Patrics alternativ verkar också vara lite dyr, och lite för industriell, känns onödigt att betala för IP54 om man ska ha den i vardagsrummet.

det tycker jag med, personligen skulle jag köra bärbar dator i alla lägen.. har svårt att se när man som normalanvändare skulle behöva något annat..
 
det tycker jag med, personligen skulle jag köra bärbar dator i alla lägen.. har svårt att se när man som normalanvändare skulle behöva något annat..

Jag håller med Patric.

Jag har också funderat på skärmdator, men det man vinner är mest att slippa sladdar till en burk som står under bordet. Det som står på bordet tar ju lika mycket plats som med stationär dator.

Nästa dator blir en bärbar, för då behöver den inte ha en egen plats. Hade jag råd skulle jag köpa Mac (som jag har väldigt svåra att kalla "attraktivt prissatta") eftersom de är snygga och smidiga. Insidan är mig tämligen egal eftersom det knappast finns datorer som är så lågt specade att de inte klarar det mesta vanligt folk gör med dem,
 
Attraktivt i förhållande till vaddå?.

Jag syftade på den rena maskinvaran; plockar man ihop motsvarande lösa delar och kollar vad det kostar så ligger det i nivå med vad en iMac kostar. Det många glömmer är att de har IPS-paneler och motsvarande "lös" skärm med IPS-panel går på en hel del. Sen går det naturligtvis att välja både billigare och dyrare maskiner. Och eftersom man inte behöver köra OsX om man inte vill och omgärdas av iTunes licensavtal så tänkte jag att det kunde vara ett bra val eftersom det mig veterligen inte finns någon ren "pc"-motsvarighet. Det närmsta jag kan tänka mig är att köra en mini-pc men de jag sett ligger ju prestandamässigt en bit bak.

Men som sagt, en Apple är idag inte mer än en "pc" maskinvarumässigt så man kan ju köra linux på den om man vill. Har själv testat både windows och ubuntu på min macbook pro men tycker att linux sucks och windows har varit för struligt vad gäller färghantering för att det ska vara ett bra val (och knappast så förskonat av paragrafer heller, hallå autenticiering!)

Som ni säger, en laptop funkar till det mesta. Och jag håller inte med om att ens apples laptops är dyra. Visst, de är dyrare än de billigaste plastiga Acer, men det är bara att gå in på dustin och jämföra motsvarande exempelvis HP elitebook eller Dell Latitude med Macbook pro, de ligger i samma prisnivå. Och det är mer än de rena dataspecifikationerna som skiljer en laptop för 4000 kronor med en för 12000 kronor; detaljer som gummibussupphängda hårddiskar, aluminiumhölje, bättre skärm, bättre och tystare fläktar (vilket gör att man kan köra 7200rpm-disk) m.m.

Men nu ska jag sluta babbla, köp vad ni vill! ;)
 
De bärbara macarna är inte så dyra. Man kan inte jämföra dem med de billigaste bärbara PCarna. Tittar man på billiga PC så har de tex (nästan) alltid dåliga skärmar. En bärbar PC med jämförbar skärm och prestanda i övrigt kostar i stort sett lika mycket som en motsvarande mac. Det som gör att macarna känns dyra är att det saknas budgetalternativ i aples sortiment.

//PC-användare
 
Jag skulle också ha satsat på en bärbar dator istället, det är ju faktist dator o skärm i ett, dessutom med integrerat tangentbord (fast det skulle jag ju iofs gärna slippa om jag bara har den hemma).

På en del ställen (El-giganten tex) kan man ju köpa hem grejerna, öppna pakteten och använda produkten försiktigt ganska länge och fortfarande kunna lämna tillbaka den och få tillbaka pengarn. Det är ju ett alternativ för de som vill testa om ens favvo-os funkar bra ihop med datorn och alla dessa features den har. Sen är det ju bara att ominstallera windows innan man lämnar tillbaka den och, vips så är den ju som man köpte den.