Friluftsverktyg!

Jag har läst en massa trådar om knivar och this and that. Så nu undrar jag vilket är det mest perfekta vektyget/redskapet ni alltid har (eller vill ha) med er?
Själv har jag ännu inte hittat det.
Prankster.
 
Ett verktyg jag absolut skulle ha med nu. Är ett multitool. Leatherman antagligen.
Sen beror det väl på vad man menar med verktyg. Men en mindre kniv, en större och/eller huggare,yxa eller såg. Det skulle vara viktigt för mej. Och en hoppfällbar spade förresten.

Seved
 
Vad jag har med mig beror ju på behov och aktivitet. Vad avser du för aktiviteter? Vilka behov kan du då förutse?
För att öppna kommersiell påsmat är en liten sax ovärdelig. Kniv behövs ju bara om du skall elda, jaga eller fiska. På många turer under eldförbudstider behövs den inte alls. Liksom på fjället.
Pincett och förstoringsglas är många gånger mycket mera brukbart, till mer än att tiltta på stickor med.
I skogen kan en grävkäpp vara funkis.
Yxa är bra om du skall kvista ditt eget virke, men som du frågar har du nog inte egen skog. Motorsåg är mest funkis vid tillverkning av ved.
go tur
 
Senast ändrad:
Egen skog finnes, men jag tänkte väl mer på nån form av pryl du nästan alltid vill ha med dig oavsett aktivitet. Behöver ju inte vara en yxa just men iaf nån form av redskap.
Många har ju tex alltid med sig favoritkniven eller något hemmabygge av skilda slag.
 
Min Fällkniven WM1 kniv och Leatherman Squirt multitool med tång är nästan alltid med. Multitoolens tång funkar bl.a. som pincett och går att dra nål med om man behöver sy ihop nåt. Tången är lite vek men för att vara totalt 58 mm lång hopfälld är Squirten suverän.

Har olika grejer med för olika turer men det som ibland åker med är liten yxa, kniv, såg (Bahco Laplander) och multiverktyget.

Leatherman-Squirt-P4-Storm-Tool-.jpg
 
När jag bar slidkniv varje dag i skogen bar jag två, en liten kort hantverksgjord samekniv samt en IKEAs grönsakskniv. Den senare brukades till allt, påsar, snören, bre pålägg etc. Den förra bara till allvarligt bruk. Vintertid bytte jag ut den korta mot en längre pukko, den hade en bladrygg nog lång att skrapa isen under hela skidbredden i ett drag.
Eftersom jag är lat brukar jag ha tände med i en påse nog för två starter men redan vid första brasan laddar jag tändepåsen med nytorkat tände.
Luppen har varit viktigare och roligare samt brukas oftare än kniv. En liten lätt, bra kikare är oxså en svårimproviserad pinal.
 
Jag har alltid en liten Victorinox i fickan (sax, kniv, fil, pincett). Utan den känner jag mig fullkomligt handikappad.
Ska jag ut i skogen brukar en aningen större kniv följa med, antingen en väldigt fin handgjord, eller en vanlig morakniv, beroende på hur destruktiv jag känner mig ;).

Dessutom brukar jag försöka sticka ner en tändare i fickan.
 
Det beror ju som sagt mycket på aktivitet, men utan kniv känner jag mig naken i skogen, så min Mora 2000 hänger alltid med. Men ibland hänger en liten Wetterlingsyxa och/eller en fällbar såg från Clas Ohlson med. Ska jag vara ute lite senare på dagen så är alltid en pannlampa med också.

Prylfantasten i min är sugen på ett multiverktyg, men jag har inte riktigt lyckats motivera vad jag ska ha de till egentligen.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg