Friluftssport och äventyrsidrott,

Heter en ny bok som det pratades om på Vetenskapsradion Forum häromdagen. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1302

"Mycket av det som förknippas med traditionellt friluftsliv har idag flyttat inomhus. Att klättra på klätterväggar, bada i äventyrsbad eller rent av åka skidor i skidtunnel är exempel på aktiviteter som på många sätt har frikopplats från naturupplevelserna."
Tycker det var intressant att lyssna till programmet. Någon som läst boken och kan förmedla lite intryck?

Thure

Som motionsåkare tränar jag ibland i tunneln. Tycker inte att det har någon koppling till turåkning i naturen alls, och ersätter knappast traditionellt friluftsliv. Det är mer fråga om idrottsspecifik träning. Fördelarna är stabila förhållanden både temperaturmässigt och vallamässigt. Inte minst är det en fördel att kunna åka på snö när det inte är vinter.

Nej, har inte läst boken...:)

//J

Började klättra i tonåren och åkt skidor sedan jag var 4-5 år (utför och längd). Nu efter ett uppehåll i klättringen i ca 8 år tänkte jag börja igen. Pratade med en polare som klättrar i Sundsvalls Klätterklubb och han tyckte att jag skulle hänga på å klättra lite inomhus - det slog mig då att jag aldrig har klättrat på en inomhusvägg och jag bestämde precis då för att aldrig göra det.

Har kommit på att det är endast två sorters träning jag gör/gjort inomhus - Hockey och Styrketräning.

För mig när det gäller klättring är det inte bara själva problemlösandet och den personliga utvecklingen/utmaningen som är grejen utan precis lika mycket att vara i naturen, slita hårt för att sedan sätta sig foten av klippen eller på en hylla och hälla upp en kopp kaffe och trycka i sig en smörgås - man kommer undan från kaffemaskiner, receptioner, en massa surr och människor och släpper vardagen för ett litet tag.

Naturen is da shit :) Inomhus actionsport är för 08:eek:r och dess gelikar :)

Naturen is da shit :) Inomhus actionsport är för 08:eek:r och dess gelikar :)

Jag håller med om att aktiviteter i naturen är oslagbara, men om jag bara är ute efter träningen, så gör jag det hellre inomhus än att tvingas fundera på faktorer som väder och vind. Jag tänker t.ex. på inomhusklättring och styrketräning.

Är jag ute på tur, så är jag däremot inställd på detta och har kläder och utrustning för att klara av dåligt väder.

Mvh /Joel

det slog mig då att jag aldrig har klättrat på en inomhusvägg och jag bestämde precis då för att aldrig göra det.
Ofta kan det vara så att man bestämmer sig för något sådant enbart just för att man ska kunna hävda:
Inomhus actionsport är för 08:eek:r och dess gelikar :)
Visst har inomhusklättringen ökat enormt, men jag tror inte att så många ser det som en naturupplevelse. Jag älskar att klättra ute, bra mycket mer än att klättra inne, men för det så behöver inte det betyda att jag hellre drar hem efter jobbet och sätter mig i soffan istället för att ta köra lite inne om vädret är kasst. Som en bekant sa om inneklättring: "Bara för att man gillar filet mignon så betyder inte det att man inte kan uppskatta en sibylla burgare".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg