Det är jättekul att shoppa i Japan! Jag var där för några år sedan och jag ska inte påstå att det var billigt men det finns ett annat utbud än här hemma. Och med tanke på vilken oerhört vacker natur det finns där och hur tätbefolkat det är runt Tokyo så är det inte förvånande att det finns mycket butiker och mycket prylar.
Min favorit var Ishii-sport - de har allt. Hemsidan är på japanska men där jag var kunde nån i personalen Engelska så du kan nog maila (info@ibs-ishii-sports.co.jp) och kolla om det finns någon butik i Yokohama. Rent generellt är japanerna väldigt tillmötesgående så frågar du på turistbyrån kommer de göra allt de kan för att ge dig adresser till stans alla sportaffärer. Utöver nöjet att se udda prylar som svindyra termosar i titan så är det värt att besöka vanliga varuhus för det har bra utbud på småförvaring som flaskor och burkar, och så finns det ju finfina knivar. Bra fällknivar kan man ju inte få för många av! Missa inte tillfället att köpa bra köksknivar hem heller - när jag var där var det under halva priset på globalknivar till exempel.
Har du några dagar över kan jag varmt rekomendera att ta en tur ut på landbygden; bergs- eller havsområden är en smaksak. Köper man tågpass hemma i Sverige så blir det inte så dyrt och ute i byarna så är mat och beonde billigare än motsvarande i Sverige.
Ha en bra resa,
Linda