Friluftsmedicin

Är mycket snart färdig sjuksköterska och har ett friluftsintresse samt ett visst intresse för överlevnad.
Skulle tycka att detta vore en bra ide.

Skulle en sådan förening startas upp skulle jag utan att tveka anmäla mig, förutsatt att de vill ha mig....

Förslaget om att börja som ett diskussionsinlägg tycker jag låter strålande.

Problemet kan vara att få nivån att ligga rätt.

Tänkte hålla god min

nermander; sa:
ulf@programming-vb.net; sa:
Kollar man på http://www.wms.org finner man

"Associate members:
Persons who are non-physicians, active military..."

Vilket borde omfatta en hel del personer, jag kände mig tämligen träffad i alla fall.

Visst, men kolla på:

http://www.wms.org/wm_fr.htm

så ser du vad det är de pysslar med. Låter inte direkt som "första hjälpen"....

De lär däremot kunna svara på många av de frågor som ställts här i forumet (om glaciärvatten, hållbarhet på vatten, risker för magsjuka etc).

Tänkte hålla god min men det verkar inte fundera här...

Här nedan är synopsis ur c:a 50% av WMS publikationer; väldigt mycket "first aid", "brief explanations" och
"step-by-step instructions" för att WMS inte ska hålla på med första hjälpen.

Har du, Nermander, frågor om vattenhygien, mm, så behöver du inte ställa dessa till nämnd amerikansk organisation, det finns med stor sannolikhet kompetent folk här som kan svara på dina frågor, eller så kan du (igen?) läsa igenom några av de tidigare trådarna här på Utsidan så kanske du hittar svaren där - om du verkligen vill.

Medicine For The Outdoors
The purpose of this book is to provide you with brief explanations of a wide variety of medical problems, and to offer practical solutions.

Wilderness First Aid
The Official Collaboration between: The National Safety Council and the Wilderness Medical Society. This is not a wilderness survival book, although much of the information would help you survive if you were stranded unexpectedly. The information in Wilderness First Aid: Emergency First Aid for Remote Locations will provide you with the “what to look for’s” and the “what to do’s” needed to cope successfully with injury and illness when medical care is an hour or more away

Mountaineering Medicine - (14th Edition)
Mountaineering Medicine describes how to deal with life-threatening emergencies and minor medical problems when you are far from available help and transportation. Using clear, simple language...

Medicine For The Backcountry
Medicine for the Backcountry can prepare you for just about any major or minor medical emergency you might face in the outdoors. Using real-life anecdotes, step-by-step instructions, and clear illustrations, this invaluable guide shows you how to assess, manage, and care for many outdoor injuries.

The Wilderness First Responder
It is a priceless resource for wilderness educators, trip leaders, guides, seach and rescue groups, and all people who work or play far from definitive medical care. Inside this how-to resource are expert, step-by-step instructions, clear illustrations, and “Signs and Symptoms” sidebars designed to help you provide care in wilderness and urban settings-whenever you are more than an hour away from an ambulance or a hospital. You’ll learn about patient assessment and patient evacuation and strengthen your ability to improvise when ideal materials are not at hand.

Hypothermia, Frostbite And Other Cold Injuries
This compact, comprehensive book covers hypothermia’s causes and effects, and tells how to prevent, recognize and treat it. A chapter on cold water immersion hypothermia is must reading for fishermen, power and sail boaters, rafters, canoeists, and kayakers. Other chapters cover frostbite and other localized cold injuries such as trench foot.

God tanke - mycket flum...

Jösses!

Ulf har rätt: Det är helt riktigt att WMS idéer omfattar även första hjälpen. De kurser i Wildernes First Aid och Wilderness First Responder etc som finns i USA och som sökt sig även hit följer som regel de riktlinjer som WMS utarbetat för ändamålet. Sedan slutar vare sig ämnet eller WMS vid första hjälpen, utan självklart finns det fler aspekter och ytterligare djup.

I Sverige har Försvarets sjukvårdscentrum haft kontakt med WMS bland annat i samband med att organisationen utifrån ATLS tog fram handlingsplaner för första hjälpen vid de amerikanska specialförbanden. Vidare deltar Bruce Paton (ett av WMS kända namn) regelbundet i Sverige vid SoS kurs i Hypotermi.

För första hjälpare så håller Crossing Latitudes kurser i ämnet enligt WMS grundidé. Kursen är dock inte översatt till svenska så det finns gott om tveksamheter då utbildningen översätts under kursens gång av lekmän. Mycket "tro, tänka, tycka" på svengelska således.

Svenska Överlevnadssällskapet (SÖS) har tidigare haft kurser i ämnet där läkare med erfarenhet av bland annat utbildningen av svenska jägare/sjukvårdare deltagit som lärare. Om intresse finns så ordnas säkert fler kurser (www.survive.nu).

Försvarets sjukvårdscentrum (FSC) har tillsammans med Försvarets Överlevnadsskola (FÖS) samt Karlstads Universitet planerat en 5-poängskurs i "Första hjälpen i extrema miljöer" och Norrlands Universitetssjukhus har luftat idéer om en motsvarande kurs för legitimerad personal.

Detta var spontant tecknat i rödaste rappet.

Ja: Ett forum vore en god och rimlig början.

Vänligen,
Claes

Re: Tänkte hålla god min

ulf@programming-vb.net; sa:
Har du, Nermander, frågor om vattenhygien, mm, så behöver du inte ställa dessa till nämnd amerikansk organisation, det finns med stor sannolikhet kompetent folk här som kan svara på dina frågor, eller så kan du (igen?) läsa igenom några av de tidigare trådarna här på Utsidan så kanske du hittar svaren där - om du verkligen vill.

Och alla som har läst den senaste tråden om glaciärvatten vet ju hur fel du har.... Bara motsägande åsikter och teorier inga som helst fakta eller resultat från forskning.

Re: Re: Tänkte hålla god min

nermander; sa:
Och alla som har läst den senaste tråden om glaciärvatten vet ju hur fel du har.... Bara motsägande åsikter och teorier inga som helst fakta eller resultat från forskning.

Peter

Då ska jag läsa den tråden och ev kommentera vidare sedan.

Men rätt som du skriver att det ofta finns tveksamheter, för att citera Claes: "tro, tänka, tycka", även här på utsidan.

Passar dock på att framföra en kort ursäkt för hur mitt förra inlägg var formulerat.

/Ulf

Kul med respons! Tack för alla synpunkter. Jag hade inget färdigt "koncept" när jag la ut min fråga i förra veckan om "friluftsmedicin" utan tänkte mest känna av läget - vad ni vet, vill och kan. Jag har fått en hel del bra uppslag, vilka jag är tacksam för.

För att kommentera nivån på det hela, eftersom detta väckte lite debatt, så är det min uppfattning att skall man ha en trovärdig "friluftsmedicinsk" grupp/verksamhet måste man ha en grund i vetenskapen och vända sig till professionella vårdgivare, men absolut också vara tillgänglig för alla dem som är utomhus ofta och kan tänka sig hamna i situationer där kunskap om sjukdomar och skador kan vara livsavgörande...ja eller åtmindstonde avgörande om man måste gå hem på eftermiddagen eller kan stanna ute hela kvällen;)

Poängen är ju att samla information från alla de källor som finns och föra samman detta under ett tak, och sedan FÖRMEDLA detta till så många som möjligt. Därför så är allt intressant, från höghöjdsmedicin i K2 expeditioner till att knapra salixbark om man får huvudvärk under en promenad i skogen.

Men låt diskussionen fortsätta!

ML

På Svenska Överlevnadssällskapets 20-års jubileéum i oktober föreläste en läkare om olycksfall/omhändertagande i vildmark/vildmarksmedicin. Han annonserade också en planerad kurs nästa år. Nu har jag glömt vad han hette men gå in på SÖS hemsida http://www.survive.nu/url] í januar...ar Hultan [Ändrat av sös 2002-11-12 kl 01:19]

Någon som åtgärdat en allvarlig skada ute i fält?
Sytt eller tejpat ett öppet sår, lagt brutet ben tillrätta eller urhoppad led till exempel?

En kamrat gick genom utbildning till styrman i handelsflottan på 70-talet en intensivkurs i sjukvård med praktik på akutmottagning, fick bland annat lära sig sy ihop skador.

Tänkte jag skulle ha med mig såna där små tejpbitar som man tejpar ihop sår med på nästa längre tur, det vore högst intressant att få använda dom på sig själv, kan man köpa dom på apoteket tro?
Är det något speciellt man ska tänka på annat än så rent och snyggt som möjligt?

Lorre2; sa:
Tänkte jag skulle ha med mig såna där små tejpbitar som man tejpar ihop sår med på nästa längre tur, det vore högst intressant att få använda dom på sig själv, kan man köpa dom på apoteket tro?
Är det något speciellt man ska tänka på annat än så rent och snyggt som möjligt?

Jag är ingen sårexpert men följande kan tjäna som tumregel.

Om såret gjorts av något "smutsigt" bör man inte stänga till det för mycket. Likaså om det stått öppet några timmar. I båda fallen bör såren betraktas som infekterade och riskerar att förvärras om man stänger av dränagevägarna. "Infekterade" sår bör endast läggas om, inte slutas.
Definitionen av vad som är smutsigt får tyvärr variera från fall till fall.

leukostrip/steristrip

...är namnet på de "tejpbitar" du beskriver. Finns på apoteket. Förutom att tejpa "rent och snyggt" så var noga med att tejpbitarna sitter tätt så såret inte har en chans att glipa någonstans och att tejpen får sitta kvar minst 3-4 dagar (eller byt mot ny tejp om det blir smutsigt). Täck gärna med något plåster ovanpå alltihopa så såret skyddas. Jag har själv provat med bra resultat vid mindre skärskador men ibland har jag tagit bort tejpen för tidigt och såret har spruckit lite. Såret behöver alltså stöd även om det ser hopläkt ut!! Mycket djupa eller stora sår måste förstås visas upp för läkare.

MVH
Kristina

sös; sa:
På Svenska Överlevnadssällskapets 20-års jubileéum i oktober föreläste en läkare om olycksfall/omhändertagande i vildmark/vildmarksmedicin. Ni kanske kan bilda föreningen tillsammans.

Ett litet tips... sök och kontakta även dem som håller hemvärnets och fbu kurser i extrem första hjälpen i ödemarken. Detta verkar vara samma sak fast med andra ord! Ett ganska rörigt ämne...? :)
Skriv gärna om er förening här på utsidan sedan, om det finns plats för fler medlemmar så är jag också mycket intresserad och några vänner.

//Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg