friluftsliv vs. motionssport

Besserwissrar

Varför hör man hela tiden detta eviga tjat om att skridskoåkning är så farligt hit och dit. Man blir hjärtligt trött på att höra viktigpettrar som tycker de vet bättre än alla andra.
Om det är så att någon vill åka med blyvikter så är det inte min sak att skriva den personen på näsan, han eller hon kanske har en bra anledning till att göra det.
Det finns relevant och lättillgänglig information att få från många håll. Jag kan tycker att det är de som retar upp sig på alla andra som har stora problem, för de ägnar sig mer åt att klaga än åt att till exempel njuta av naturen.

suck!

Jag hade först tänkt ge mej in i debatten med en massa argument och motargument men gav upp. Varför kan vi inte acceptera att andra människor är annorlunda.

"Kroppsstrumpan" kanske inte hade några andra kläder att åka i, vad skulle han då ta, kostymen eller?

Vasaloppsåkaren hade naturligtvis tränat i skidspåren om han kunnat, det är väl inte hans fel att det inte snöat tillräckligt.

Varför skall man ha hela säkerhetskittet med sej när isen är så tjock att inte ens plogbilen trillar igenom?

Ut och njut av det vackra vädret och irritera er inte på att alla i er omgivning inte är som ni.

lev väl

Bengt

Helt klart är det viktigaste att komma ut över huvudtaget. Tyvärr är det många som inte gör detta för att dom är rädda! Att köra på en pogad bana ÄR inte farligt och då är det viktigaste att ha ett par skridskor...och inte en hansalina. Jag anser nog att landets folkhälsa är viktigare än överdrivet säkerhetstänkande.

MEN skall man ut på osäkra isar bör man givetvis ha hela kittet med sig. Jag åker ofta med bara skidstavar då jag är på bombsäker is. Liksom att jag ibland chansar hej vilt på en klätterklippa om jag är bombsäcket toppsäkrad.

Men är jag på osäker is har jag alltid med mig allting. Men är man nybörjare på skridskor skall man väl i första hand fokusera sig på att lära sig åka skridskor under säkra förhållanden än att tvingas köpa all utrsutning det första man gör?

Tänk om det skulle kunna vara så att Skridskoklubbarna hade en större fokusering på att utbilda än att påpeka brister i utrustning. Jag har vänner som blivit nekade att åka med på skridskorturer för att dom inte har full utrustning. Hur skulle det se ut om en klätterlubb brydde sig mer om att utövarna skulle ha alla prylar än att dom har relevant kunskap inom klättring.

Prylar kan enligt min åsikt aldrig ersätta kunskap! Många nybörjare invaggas idag i säkerhet för att dom har all utrustning och går därför ibland över gränsen. Och varför skall man då skälla på folk som inte har all utrustning men åker ändå (på säkra isar..)?

cjonsson; sa:
Tänk om det skulle kunna vara så att Skridskoklubbarna hade en större fokusering på att utbilda än att påpeka brister i utrustning. Jag har vänner som blivit nekade att åka med på skridskorturer för att dom inte har full utrustning.

Att påpeka brister i utrustningen är ju lysande utbildning! Tex. SSSK gör ju knappast turer på plogade banor med halvmeter tjock is och vore jag ledare skulle jag också kräva full utrustning. Att dina kamrater missat att det finns utrustningskrav på turerna är deras problem.

/Ola -Precis hemkommen från att ha korsat norra Vättern-med full utrustning =)

[Ändrat av dexecupen 2003-02-18 kl 16:09]

Givetvis skall man ha med sig utrustning , jag spetsade nog till det något för att väcka debatt.

Hur var isen på Vättern då? Hade idag ett ärende ner till Karlsborg och såg att isen låg blank och fin långt ut även där nere. Skridskorna låg tyvärr inte i bilen utan, tyvärr i Badrummet på tork...

[
Att påpeka brister i utrustningen är ju lysande utbildning! Tex. SSSK gör ju knappast turer på plogade banor med halvmeter tjock is och vore jag ledare skulle jag också kräva full utrustning. Att dina kamrater missat att det finns utrustningskrav på turerna är deras problem.

/Ola -Precis hemkommen från att ha korsat norra Vättern-med full utrustning =)

utrustning

Det är inte svårt att förstå vad cjonsson och andra menar med säker skridsko; det handlar om tjockleken på isen. Med säker skridsko menar jag tillrådlig utrustning på osäkra isar (plogade banor har tyvärr inte många likheter med "traditionell" skridsko...). Därför uppmanar jag i vänligaste ton - åk inte på Vättern med den inställningen!(En som var där igår och det var rock & roll -Jan).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg