Friluftsklocka

Nånstans undrar man hur beräkningen lufttryck - > höjd ser ut i dessa apparater...
Tex använder de antagandet att luftens densitet är konstant?
I detta fall skulle man få en linjär relation:
h=(P1-P2)/rå

Där P1 är trycket vid en referensnivå, P2 är trycket där man är, h är höjden ovan referensnivån och rå är luftens densitet.

Ett rimligare antagande är att lufttrycket avtar exponentiellt med höjden.

Det där skulle du aldrig ha sagt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_pressure

Alltnog, på min klocka kan man läsa både höjd och lufttryck - men, såvitt jag förstår kan det
inte vara lufttrycket reducerat till havsytans nivå, som är det brukliga i väderrapporter. Därför
är det svårt att få någon uppfattning utifrån enbart siffran. Var det det som avsågs?

Men det viktiga är väl förändringen?
Om höjdangivelsen stiger från kväll till morgon så har lufttrycket sjunkit, vilket kan ha viss betydelse.
Förmodligen är det en förändring som märks ändå, moln, vind, nederbörd.

Senast ändrad:
Jag har haft

tre olika modeller av höjdmätarklockor och ett par tre modeller av pulsmätarklockor. Allt har gått sönder förr eller senare och klockorna drar för mycket batterier för att vara praktiska.

Var rätt förtjust i min dyra Suunto X6HR men den höll bara i 3 år innan den började krångla. Nu funkar inte pulsmätningen trots att jag bytt pulsband och batteriet behöver bytas efter nån månad trist.

Nu har jag i stället köpt en enkel och lätt klocka på Clas Ohlson 59 kronor. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145717632 Får rapportera om ett par år om det var ett bra köp.

Thure

camoscio,

Varför skulle jag låta det vara osagt? Under givna antaganden stämmer det väl?
Trycket vid en höjd ges av den totala massan luft som finns ovanför:
P=htot*A*rå/rå=htot*rå

Problemet är väl just det, som den barometriska formeln korrigerar, att luftens densitet varierar?

camoscio,

Varför skulle jag låta det vara osagt? Under givna antaganden stämmer det väl?
Trycket vid en höjd ges av den totala massan luft som finns ovanför:
P=htot*A*rå/rå=htot*rå

Problemet är väl just det, som den barometriska formeln korrigerar, att luftens densitet varierar?

Ironi. Jag hämnades med att slå en formel i huvet på dig. Den andra formeln innehåller en exponentialfunktion. Nära jordytan håller säkerligen en lineär approximation.

Senast ändrad:
Det där skulle du aldrig ha sagt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_pressure

Alltnog, på min klocka kan man läsa både höjd och lufttryck - men, såvitt jag förstår kan det
inte vara lufttrycket reducerat till havsytans nivå, som är det brukliga i väderrapporter. Därför
är det svårt att få någon uppfattning utifrån enbart siffran. Var det det som avsågs?

Men det viktiga är väl förändringen?
Om höjdangivelsen stiger från kväll till morgon så har lufttrycket sjunkit, vilket kan ha viss betydelse.
Förmodligen är det en förändring som märks ändå, moln, vind, nederbörd.

Visst är det väl positionen kontra havsytans nivå man utgår från och hela tiden måste mata in nya uppgifter om - när alti-funktionen används.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg