Friluftsklassiker, produkter som håller i längden?

Var inne på naturkompaniet och det slog mig vilken verklig friluftsklassiker rottefellas röda spade med träskaft är. Den har funnits så länge jag kan minnas och verkar fortfarande vara populär.

Vilka produkter tycker du är riktiga friluftsklassiker som hållit måttet länge med en konstruktion och design som står sig än idag och vilka tror du kommer bli framtida klassiker?

Mina klassiker:

Rottefellas röda fjällspade
Trangia
Silva kompassen (den vanliga enkla modellen)
Haglöfs grönlandsram
Lundhagskängorna

Fler klassiker?

/Andreas

PS.
Jag räknar med att Raskesven kommer föreslå tältkåtan som den mest klassiska friluftsbostaden med anor sedan urminnes tider så jag sparar det förslaget till honom :)
 
Håller med om det ovanstående, och lägger till morakniven. (Helst en klassiker med läderslida, träskaft och dubbel parerstång.) Bättre pris/prestation får man nog leta efter.

//johan
 

Guest

Gäst
Men vi får ju inte glömma fjällrävens Kånken. Inte så hardcore-sportig kanske, men en riktig friluftsklassiker i alla fall.
 
Klassiker

* Ett par vanliga stickade raggsockar i ull.
* De vanliga fjällbyxorna i typ G1000, el motsv från andra tillverkare.
* Första förbandet.

och så friluftsmarkören framför alla andra:
Kåsan.
 
Jo, jackan och skidorna och kalsongerna och... Vore kul med mer specifika svar tycker jag personligen, dvs vilken anorak? Vilka skidor?

Själv vill jag lägga till Djungelolja, helst den gamla cancerogena varianten. (Nån som har ett restlager jag kan få köpa upp? :) )
 
Försvarets hudsalva!

Svenska försvarsmaktens absolut bästa materiel! Ett måste för varje sann friluftsmänniska!

f_hud.jpg


För mig är doften av hudsalvan doften av friluftsliv!
Om jag fick bygga en egen "eau de toilette de vildmark" skulle jag blanda hudsalvan med myggolja och lite tjärdoft.

Dessutom är den polyvalent så det förslår. Smörja kängor, steka i, fixa frillan med, valla skidor, smörja fötterna, smörja ansiktet.

Och jämfört med många andra hudsalvor är det otroligt naturlig, men jordnötsolja istället för mineraloljor som är typ biprodukter vid bensinframställning.
De effektiva ämnena är sånt som kroppen själv använder - vax, talg och fett. Inget jäkla trams.

Andra klassiker:
Plastkåsan
Silva-kompassen
Tretorn Sarek

Framtida klassiker:
Vikkåsan
Berghaus Vulcan (ha!)
Thermarest (min farbror har ett par underlag som säkert är 20 år gamla, med metallventil)
[Ändrat av Nordesjö 2004-03-22 kl 11:06]
 
Re: Försvarets hudsalva!

Nordesjö; sa:
Svenska försvarsmaktens absolut bästa materiel! Ett måste för varje sann friluftsmänniska!

Dessutom är den polyvalent så det förslår. Smörja kängor, steka i, fixa frillan med, smörja fötterna, smörja ansiktet.

Men.. men.. varför måste du va fin i håret i skogen?
 

Liknande trådar