Brune (Per Brune) skrev:
Letar man lite i källkoden så hittar man nog bränningarna och kan ta bort dom med Maptools.
Jag är osäker på om man kan flytta objekt som bränningar från zoomlevel 20 till zoomlevel 22 med Maptools. Att bränningarna skulle börja synas vid ”skalan” 500 m vore lämpligt på 60C. Har man en kartplotter med större display kanske en annan ”skala” är bättre. Någon som provat ?
Vilket program skulle man kunna använda för att ändra zoomnivå?
Bränningar och grund är ett ständigt återkommande problem då det gäller vektoriserade sjökort eftersom programmen inte tar hänsyn till den enorma mängden grund i våra vatten. Jag talade igår med en representant för Navship om Navionics sjökort (som jag har listat en mängd fel i som rapporterats till Navionics). Navship säljer Raymarines plottrar och de presenterar grund och bränningar med symboler som liknar varandra så mycket att de är svåra att skilja åt utan lupp. Tyvärr används någon internationell standard av Raymarine som gör att symbolerna för varje grund och bränning omges av en krans med punkter. Detta blir sammantaget minst lika störande som de bilder Per visat. Det framkom att det inte kommer att gå att påverka Raymarine att ändra presentationen. Så där har vi ytterligare kartor man skulle vilja bearbeta utöver Garmins Bluechart med sin majssallad.
ENC-korten använder nog svenska symboler, detsamma gäller C-Map i svenska vatten.
(P.S. OT: Huurtessa on napurrimme pelto = förfrusen är (står vår) grannens åker.)
[Ändrat av jonasolof 2005-10-06 kl 13:59]