Sambon har skaffat en Australisk Kelpie och det ligger naturligtvis i mitt intresse att göra hunden friluftskompatibel. Jag efterfrågar därför tips och idéer på om det är något man speciellt bör tänka på för detta. Naturligtvis måste hunden vara stensäker på inkallning, kunna sova i tält, hålla sig lugn i en kanot/båt och såsmåningom bära klövjeväskor.
Men vad bör man mer tänka på?
Hur bör man ha hunden vid skidåkning? Känns som det kan bli krångligt att ha den kopplad men det är ju ibland nödvändigt. Ska man låta den vara före i lina och sele som en draghund även om man inte låter den dra en (kelpien är ju ingen draghund direkt). Hur får jag i så fall hunden att välja rätt väg.....kanske får läsa någon bok om draghundar...
Tänkte i sommar börja med tält och kanotbiten...
/andreas
Men vad bör man mer tänka på?
Hur bör man ha hunden vid skidåkning? Känns som det kan bli krångligt att ha den kopplad men det är ju ibland nödvändigt. Ska man låta den vara före i lina och sele som en draghund även om man inte låter den dra en (kelpien är ju ingen draghund direkt). Hur får jag i så fall hunden att välja rätt väg.....kanske får läsa någon bok om draghundar...
Tänkte i sommar börja med tält och kanotbiten...
/andreas