Det finns nästan hur mycket som helst i London. Bodde själv där på deltid under några år och sökte upp det mesta i frilusftsväg, både vandingsleder och butiker.
När det gäller butiker så finns det många men mina personliga favoriter är:
- Blacks (www.blacks.co.uk) på Rathbone Place (en liten oansenlig parallellgata till Tottenham Court Road, första eller andra västerut norr om Oxford Street, de finns på flera ställen i och omkring London),
- Cotswolds Outdoor (www.cotswold-outdoor.com) i Shepheard's Buch, Uxbridge Road. Ta tunnelbanan Central line (röda) till Sheapheard's Bush, gå upp till gatuplan och ta direkt vänster och där ligger butiken.
- Outdoor Emporium (www.outdoor-emporium.co.uk/), Camden Road. Liten men välsorterad butik driven av entusiaster inom friluftsaktviteter.
Fler ställen kan du hitta på the Ramblers Associations hemsida:
http://www.ramblers.org.uk/info/Equipmentshops/greaterlondon.html
Fina vandringar finns det också gott om. Här är några av mina egna favoriter:
- Nummer ett bland vandringar, framför allt på våren!, är att ta tunnelbanan till Kings Cross eller Morgate och därifrån lokaltåget mot Stevenage. Gå av vid Gordon Hill, 14:e stationen från Morgate, ca 20 - 25 minuters resa. Fortsätt överLavender Hill och gå in på Lavender Gardens. Fortsätt utefter parken till Clay Hill. Här finns ett naturskyddsområde med fina fält och en fantastisk bokskog! Jag skickar gärna över en närmare beskrivning per e-mail. vild natur så nära London och med några underbara landsortspubar!
- En annan fin vandring närmare centrala London är att åka till Hammersmith och gå ner till Themsen. Fortsätt uppströms (kan vara nedströms om tidvattnet vänder
) förbi Chiswick fram till bron över till Kew. Omväxlande vandring på allt från tow-paths, stigar och gator.
- Ett tips till! - Ta tunnelbanan till Richmond och gå norrut till bron över till Isleworth. En promenad upp efter gatan Richmond Hill och tillbaka är inte en dum början. Om du sedan går över bron över Themsen så finns bra vandringsleder gångstigar utefter Themsen upp till Teddington (första slussen i Themsen). Det är en mindre tillrättalagd stig på andra sidan som kan vara fin att ta på väg tillbaka. Skog, fält och kor och en hel del fina ställen (och pubar).
- Strövtåg på Hamstead Heath har alltid varit ett sätt för mig att snabbt och lätt komma ifrån storstan när frilustsabstinensen blivit för svår och tiden inte medgivit några längre turer (bodde i Belsize Park).
/Lennart