Friluftsaktiviteter med elever högstadiet

Hej.

Är idrottslärare på en skola för årskurserna 6-9. Har tidigare lagt upp en fråga angående tält här på utsidan och är grymt nöjd med de svar jag fick. Så jag provar helt enkelt med en ny fråga :) Ska ha en friluftsdag med eleverna i årskurs 8 under vintern (v.50). Tanken är att eleverna själva ska få komma på en friluftsaktivitet, dvs. att de ska planera och genomföra en aktivitet för andra elever. Jag är dock på jakt efter några tips på texter eleverna kan läsa som idébank. Har sökt runt på internet en hel del men hittar inte mycket. Jag vill inte heller ge för konkreta förslag till eleverna vad de ska göra, då sabbar jag lite för deras egen kreativa utveckling. Hoppas någon har något svar att ge :) Tack på förhand....

"Skogen i skolan" har några böcker med tips och tricks.
En variant är ju också att köra ett scenario typ: Ni har åkt långfärdsbuss/ tåg och det har havererat ute i ingenstans, ni har dessa prylar (ställ fram IKEA-påse med prylar) hur gör ni för att komma hem igen.

För att få igång intresset för utomhuslivet kan man också gå igenom vilka saker man bör/skall ha med sig (förutom ren kunskap då) om man går utanför 50-skyltarna.

Lars Fält har skrivit flera bra utiskogenböcker. Skolan skulle t.ex. kunna köpa in till alla eleverna så de har att gå tillbaka till efteråt :)

Andra förslag:
* Bygg din "nödask" och förklarar varför du valt pryl X.
* Varje invånare SKALL enligt MSB klara sig 72 timmar utan hjälp från "samhället". Vad behöver du/ en familj för att överleva?
* Varför är INTE kniven det viktigaste verktyget om du hamnar i nöd.
* Finns det elever från "utomlands", har de andra lösningar?
* Bygg ett vindskydd.
* Få kommunen att släppa till material att bygga ett "riktigt" vindskydd att återvända till då och då. Uteklassrum

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg