Ja,Patrik. Det var i somras jag var på en tvådagarstur med övernattning, till islandshäst. Vi började i Ammarnäs, vadade över vindelälven (fantastisk upplevelse!), sov i ett gammalt sameviste, provade tölt och avslutade med några timmars galopp över kalfjället. Är absolut ingen van ryttare (hade faktiskt inte ens ridit utomhus innan denna tur), men det gick himla bra. Islandshästen är ju magnifik, alltså. Kan varmt rekommenderas, om man har det minsta häst+naturintresse.
Låter fantastiskt roligt! Jag har pysslat med ridning de senaste tolv tretton åren och har inte ångrat mig en enda gång förutom de tre gånger jag stått på näsan i ridbanesanden... Kanske vi senare skulle ordna en tur på några timmar i Uppsalakrokarna? Då tänker jag främst på Stabby gård (http://www.ridnu.se) som verkar ha lite olika varianter på hästar och inte ligger särskilt långt från Uppsala.
Du bor alltså en bit utanför Uppsala - var på (för jag antar att det är) Upptågssträckningen? Finns det bra vandringsleder i närheten?