• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Friluft Uppsala

Hej friluftar,
jag heter Daniel, är 26 år gammalt och bor i Uppsala sedan ett år nu.
Har sökt för en lång tid nu om det finns grupper av friluftsaktivister i närheten av Uppsala
men har inte hittad så mycket. Därför tänkte jag varför inte organisera något själv.
Jag tro också i Uppsala finns folk som gillar att vara ute :p

Så varför skriver jag? ... Jag skriver för att se om någon har intresse att göra frilufts aktiviteter kring Uppsala!?
Sen kunde man ser om man skulle organisera en aktivitet med varandra ....

Om mig själv, jag försöka att går ut i naturen så mycket jag kan. Gillar att vandra, elda och låga friluftsmat men är också intresserad av paddling, längdskidor eller att fiska (där har jag inte så mycket erfarenhet).

Om jag går ut så är jag mest tid ut på Norra Lunsen, Håga Dalen, Hammarskog eller Upplandsleden men Stora skogen är också bra. På Upplandsleden vandrade jag ifrån Knivsta till Gimo förra året... Etapper Gimo-? planera jag 2012...

Så om någon är intresserat, eller har idéer av andra aktiviteter i Uppsala närheten är hon/han välkommen att skriva här.

Det är alltid bra att träffa nytt folk eller byta idéer.

/Daniel

Låter intressant! Har du några konkreta förslag för att komma igång med verksamheten? Själv skulle jag gärna se en flerdagars paddlingstur till sommaren.

Hej,

jag tro jag har flera idéer. Best är om man börjar med en dagstur ... för att se hur man passar tillsammans.
En bra sträckan är Upplandsleden Knivsta - Uppsala. Man kan åker med tåget till Knivsta och sen vandra till Lunsen Torpet och fortsätter till Uppsala. Det är ca 15 km. Om man har lust kan man förlänger turen i Norra Lunsen naturreservat med 10-15km till, eller tar det lugnt och har mat på Lunsen Torpet eller gå strax hem.
Annars finns flera etapper på Upplandsleden man kan göra på en dag.
Jag planerar just nu Upplandsleden riktning Märsta och om jag har skriven förut Gimo-?

Men om man åker liten ut so finns också Gästrikeleden var man kan vandra.
På Gästrikleden finns på början av Juni Fjällräven halv classic.

Med paddling skulle jag också förslår att man börja med en dagstur. Fjällnorra är ett bra område för en dagstur, jag hittade en tur av 15km.
För en flerdagstur ser Mälaren sjön ganska bra ut man kunde börjar i Sunnersta, där kan man också hyra en båt.
Ekoln, Skofjärden ... beroende hur långt man vill paddla :)

/Daniel

Bra förslag på lättillgängliga turer, men jag skulle gärna se en övernattning. Jag tycker att man slipper ifrån stressen på ett helt annat sätt om man inte måste passa tåg/buss tillbaka hem samma dag. Dessutom får man mer tid att umgås under matlagning/grillning/allmänt eldande på kvällen om man inte behöver stressa hem... Alltså skulle jag föreslå någon av dina leder, men med övernattning samt hålla ner sträckorna en aning (8-12 km) för att kunna få med även "förstagångare". Jag har plats för ytterligare en i mitt tält och kan samtidigt utbilda på hur man använder utrustningen om någon "nybörjare" skulle vara intresserad.

Hej på er!
Maria heter jag, kommer från Skellefteå och är nyinflyttad till vackra Uppsala. Är 89:a och en intresserad friluftare. Det här låter intressant, hörrni! Vet absolut ingenting om de turer ni föreslår, förstås. Är en biten vandrare fast inte jätterutinerad, har varit på en längre vandring till fots och en till häst än så länge, båda längs delar av kungsleden. Hittar gärna på både små och stora friluftsaktiviteter, en enkel dagstur med lunch i det fria eller varför inte prova på någonting helt nytt?

Vad säger ni? Hur går era planer?!

Hej Patrik,

jag har inget problem med en tur med övernattning. Faktisk är du helt rätt om man gör nånting ute flera dagar så kan man slipper stressen mycket bättre. Allt jag säger är att man skulle börja med en kort tur för att lära känna varandra. Där efter om man tycker om varandra kan man gör vad som helst. Och speciell om man vill börja nu med övernattning behöver man mycket bättre utrustning än i sommaren. De två platser du förslår är faktiskt ganska bra på början och kunde man också använda om det är för kallt för tältar. De har en kamin.

Hej Maria,

bra att se att där finns mer folk som är intresserat på friluftsliv kring Uppsala :)

Kanske vi skulle planera nånting här snart för att kommer på gång.
Jag var förra helgen ut med en kompis, vi vandrade Knivsta - Lunsen torpet - Uppsala. En ganska lugn tur. På lunsen torpet hade vi en lager eld och har backat två eld pizzor ... har testat en själv byggt Hobo spis och hade det roligt.

Hur är det med en lika tur på nästa helgen (4 eller 5 Feb)? Vi kunde välja en del av Upplands leden eller vandra omkring på Norra Lunsen eller Håga dalen .... Kan kollar om jag hittar en bra sträcka.

Är någon intresserat?

Att planera något snart låter som en bra idé för att komma igång. 4-5 februari är jag uppbokad 4/2 12.00-14.00, men i övrigt fri. Vad sägs om som du säger Norra Lunsen eller Hågadalen några timmar under söndagen (5/2)?

Hej Maria och välkommen till Uppsala, Sveriges första universitetsstad och fjärde storstad! ;-) Som "skadad" ryttare undrar jag givetvis: Vad har du gjort för hästtur? Var den flera dagar? Kan du berätta mer?

Hänger du med på en lätt dagstur om den blir av 5/2?

/P

Ja,Patrik. Det var i somras jag var på en tvådagarstur med övernattning, till islandshäst. Vi började i Ammarnäs, vadade över vindelälven (fantastisk upplevelse!), sov i ett gammalt sameviste, provade tölt och avslutade med några timmars galopp över kalfjället. Är absolut ingen van ryttare (hade faktiskt inte ens ridit utomhus innan denna tur), men det gick himla bra. Islandshästen är ju magnifik, alltså. Kan varmt rekommenderas, om man har det minsta häst+naturintresse.

Tillbaka till vårat lilla projekt då,
Jag vill väldigt gärna hänga med men ni valde just de datum jag inte har möjlighet.. har en vän på besök den 4-5.. ni har inte by any chance möjlighet helgen efter? 11-12e? Fast det känns kanske lite långt bort, jag vet inte. Annars får ni reka läget, så hoppar jag på nästa tåg:)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg