Frilufsiga barnfilmer eftersökes

Brendon Chase! "Det stora skogsäventyret" från 1981. Fantastisk signaturmelodi också.
http://www.youtube.com/watch?v=mZdz0-vwd_0

Verkar dock inte finnas på DVD.

Där har vi ju den!!!
Tack Martin för att du hittade den. Hade glömt bort den men denna tråden fick en att tänka efter lite extra.

Kollade på klippet och det gav ju en hel del nostalgikänslor :)
Signaturmelodin skapar minnen...

Det verkar dock som att ingen av killarna hette Peter, men det var kanske bara i min egen version av den ;-)

Synd att den inte verkar finnas på DVD. Man får kanske leta upp den på annat håll.

Den underbart japanskt tecknade muminserien från tidigt 90-tal innehåller en hel del uteliv. De går i alla fall på tur och upptäcksfärder, samt sover i tält lite då och då. Speciellt uppfriskande är den genusmönsterbrytande lilla my, och den gnälliga sniff (som jag antar är en hane?). Väldigt lite materialism (det som förekommer kan väl anses som sedlärande).

Älskar deras ryggsäckar de går omkring med när de ska på tur. Bara snusmumrikens inställning till materiella ägodelar gör serien till bra underhållning för barn. Att alla talar finlandssvenska är också en underbar twist.

exp vildmark...

Hur det än är så vill ju barnen titta på film emellanåt, när de är trötta och det är tråkigt väder ute. Men om man nu vill försöka styra utbudet lite, och visa på att verkligheten inte bara utspelar sig i städer där barnen pratar uppkäftigt och bara bryr sig om sina kläder, vad har man då för alternativ? Jag tycker ofta att det som visas på TV är långt ifrån barnvänligt, med allt detta hysteriska skrikande och springande.

Jag har i alla fall lyckats få tag på en del filmer som utspelar sig ute i det fria, och som dessutom är underhållande.

-Dunderklumpen - strålande vacker jämtländsk natur och starka barn
-Professor Drövels Hemlighet - De norska bröderna Gaus, Roms och Brumund Dal på paddeläventyr på Overfloden.
-Rasmus på Luffen
-Blåsjöbarna - 1980-talsversionen av Barnen från Frostmofjället

Hoppas att någon kan komma med lite fler tips.

SVTs expedition vildmark som iofs har uppehåll nu men där kan väl svenska barn bli inspirerade att göra efter...

/Patrik, vuxen utan barn som gillar exp vildmark

Varghunden (White Fang) baserad på Jack Londons bok. Tyckte iaf jag var spännande när jag fick gå på förhandsvisning för många herrans år sen.

Fina naturbilder i båda upplagorna. Har filmatiserats flera gånger. Den sista 1991.

/Mattias
Morlanda Scoutkår

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg