Frilufsiga barnfilmer eftersökes

Hur det än är så vill ju barnen titta på film emellanåt, när de är trötta och det är tråkigt väder ute. Men om man nu vill försöka styra utbudet lite, och visa på att verkligheten inte bara utspelar sig i städer där barnen pratar uppkäftigt och bara bryr sig om sina kläder, vad har man då för alternativ? Jag tycker ofta att det som visas på TV är långt ifrån barnvänligt, med allt detta hysteriska skrikande och springande.

Jag har i alla fall lyckats få tag på en del filmer som utspelar sig ute i det fria, och som dessutom är underhållande.

-Dunderklumpen - strålande vacker jämtländsk natur och starka barn
-Professor Drövels Hemlighet - De norska bröderna Gaus, Roms och Brumund Dal på paddeläventyr på Overfloden.
-Rasmus på Luffen
-Blåsjöbarna - 1980-talsversionen av Barnen från Frostmofjället

Hoppas att någon kan komma med lite fler tips.

Det stora äventyret gjorde outplånligt intyck på mig som barn. Disneys naturfilmer, Öknen, Skogen och bergen från 50-talet samt Den tysta världen.
//J

Titta på norska NRK, de har haft flera program med barn och friluftsliv. Jag tror att en del av dem också säljs på DVD.

De flesta filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker är ju mer eller mindre "naturfilmer"; Ronja, Emil, Bröderna Lejonhjärta, Madicken, Saltkråkan och Pippi.
Bland tecknade filmer finns ju Bamse och Mumintrollen som alltid i naturen.

Fast jag tror inte att man som förälder behöver bekymra sig över att barnen ska styras av det de ser på film - om man är engagerade i sina barn och gör en massa saker tillsammans med dem. Det är det som formar barnen.

Skriet från vildmarken (disneys storfilm, alltså ingen tecknad, eller buena vista kanske det heter när det är otecknat) tyckte jag var spännande som liten. Vägvisaren (från 87) kanske lite för våldsam för de mindre, 11 års gräns i Norge. Huckleberry Finn (också i disneys tappning tyvärr) gillade jag också.

Mina egna barn ska jag tvinga att se 'Alone in the wilderness' minst en gång per år, om jag så ska texta den själv!

Oj! Vägvisaren (Ófelas) tyckte jag var otäck när jag var 15! Men ruskigt bra, så det är kanske dags att se den igen.

Jag tror inte heller att filmer påverkar så mycket, men för det första får jag själv psykbryt av det mesta som produceras för barn idag, och för det andra är det underbart när man får reaktionen som Morlandascouten nämner.

Pippi på rymmen är ju också en favorit, när Tommy och Annikas mamma ber PIppi rymma med barnen så att de har någon som ser efter dem!

Såg Den siste pälsjägaren i helgen (IMDB, mager info), om Norman Winther och May Loo som lever "äkta" trapperliv i Yukons vildmarker. Ganska kass dialog och tveksam story (det är en dramadokumentär (med betoning på drama!) där huvudpersonerna spelar sig själva), men väldigt vackra vyer, söta hundar och en ganska god smak av granbarr och iskyla. Mina ungar (7 och 8 år) gillade den skarpt.

För en herrans massa år sedan (15-20år) gick en serie på sommarmorgon. Den handlade om tre stycken bröder, varav en hette Peter, som tillhörde en rik familj och bodde någonstans i Storbritannien.
Av någon anledning så rymde de hemifrån och flyttade ut i skogen.

Där byggde de en stor koja som de bodde i och de jagade för att skaffa mat och kläder.

Jag minns inte så mycket mer vad den handlade om och tyvärr så minns jag inte vad serien hette men det finns kanske någon som gör det!

Det jag däremot minns är att jag tyckte den var jättebra!

//Peter

Jag är din krigare, handlar om en ung pojke som flyttar ut i skogen och blir indian, svensk. Bra foto, lite skadad handling. Persbrandt (innan sverige fick persbrandtfeber) har en stor biroll som argsint och hämndlysten polis/hemvärnsman.

För en herrans massa år sedan (15-20år) gick en serie på sommarmorgon. Den handlade om tre stycken bröder ... Av någon anledning så rymde de hemifrån och flyttade ut i skogen.

Ja, den var ju nästan lika viktig som Bröderna Dal! Klassisk "Sommarmorgon".

Ett par minuters intensivt googlande senare...

Brendon Chase! "Det stora skogsäventyret" från 1981. Fantastisk signaturmelodi också.
http://www.youtube.com/watch?v=mZdz0-vwd_0

Verkar dock inte finnas på DVD.

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg