frihjul?

Har två olika projekt som jag funderat på ett tag och båda behöver ett litet kompakt och smidigt frihjul som man kan installera i ett hjul.

är det någon som har koll på vart man kan få tag på sådant?

Projekt 1 Paddelmaskin
projekt 2 rullskidor.

Siven; sa:
Har två olika projekt som jag funderat på ett tag och båda behöver ett litet kompakt och smidigt frihjul ..
Projekt 1 Paddelmaskin
projekt 2 rullskidor.

Har inte rullskidor frihjul redan? i så fall är det nog svårt att hitta ngt mer lämpligt nån annanstans.

Men om du envisas så finns det block med frihjul som ofta används av jolleseglare, Harken t.ex. Watski, Byggplast&Båtprylar m.fl. borde kunna sälja dig ett sånt att experimentera med. Annars blir ju ett cykelnav ganska litet när man plockar ut det ur hjulet, och är man tillräckligt tjurskallig så går det att minska bredden på ett sådant. Eventuellt skulle man lunna använda spärrmekanismen från ett hylsnyckelskaft, men jag vet inte hur slitstarka de skulle vara i en sådan extrem användning.

Nånstans har jag även sett frihjulsmekanismer som moduler, till salu tillsammans med kullager och andra grejer. Men just nu hittar jag inte tillbaka till den sajten.

Rullskidor????

Rullskidehjul finns i 3 olika rullmotstånd, just bara för man vill ha dem med viss tröghet så det blir bättre skidträning. De som sitter på om man inte säger någonting vid inköp är 2:ans hjul - dvs normaltröga. 3:ans hjul är extra tröga träningshjul och 1:ans är lättrullade tävlingshjul (rullar i stort sett som inlineshjul). Om du måste ha lättrullade skidor, köp 1:ans hjul. (Själv är jag mer inne på att byta till 3:ans...)

jo det där har jag koll på men det är själva frihjulsmekanismen jag är ute efter det primära syftet är att jag vill bygga en paddelmaskin och sekundärt att jag funderat på ett par rullskidor med lite större hjul och en stomme i kolfiber som ett kul projekt för framtiden

Siven; sa:
jo det där har jag koll på men det är själva frihjulsmekanismen jag är ute efter det primära syftet är att jag vill bygga en paddelmaskin och sekundärt att jag funderat på ett par rullskidor med lite större hjul och en stomme i kolfiber som ett kul projekt för framtiden

Hej Siven,

Har för mig att det fanns hos gamla INA nållager,
hittade lite info nedan men vet inte om det är användbart.

Ina och FAG, Schaeffler group
http://medias.ina.de/medias/ext/hp?lang=en
"Rolling and plain bearings, accessories"
"Roller clutches"

för att hitta ÅF http://www.ina.se/

Kanske lättare att ringa en ÅF de vet säkert vad du behöver.

/Mattias

som en roddmaskin fast med ett drivhjul på var sida om fläkten. Har i och för sig tänkt mig att göra av med fläkten oxå och försöka ersätta den med magnetmotstånd från en syckeltrainer.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg