olhe; sa:
Så till själva grundfrågan om Friluftskartan Pro är något att ha? Bortsett från färgfelen i vissa firmware så tycker jag att den är helt OK på detaljnivå (120-300m), men som övergripande karta får man ingen bra överblick. Jämfört med den gamla Friluftskartan är den dock ett lyft.
Rasterkartan av Terrängkartan på min IPAQ (RIK-filer i PocketKartex hör och häpna) är dock flera klasser bättre. Och vi skall inte tala om hur bra Fastighetskartan blir i ihopklistrade bitar (mycket jobb!!!) från Länsstyrelsernas GIS-sida.
Det är inga färgfel i firmware även om det finns varianter. Felet ligger i kartprogrammet.
En jämförelse med rasterkarta på en bra handdator bör göras med FriPro på liknande. Jag har terrängkartan RIK i Fugawi på iQue 3600 och nu även FriPro.
Det går alldeles utmärkt att se FriPro i såväl i urpsrungsskalan 1:50 000 (500 m= 1 cm på skärmen) som utzoomat till 1: 200 000. Lägger jag visning av detaljer på max, så visas detaljkartan även i skala 1:500 000 om än litet grötigt pga ortsnamn. Dem kan man dock förminska eller ta bort i inställningrna.
Jag har terrrängkartan RIK på Loox 720 också. Fugawi i PPC medger fler zoomlägen än Fugawi Palm men skalning 10:1 klarar inte rasterkartan. (Skulle gärna pröva PocketKartex).
Topokarta blir alltid bättre på PDA med större och mer högupplöst skärm jämfört med en GPS som 60CSx. Men den senare har en skärm som går att läsa under alla ljusförhållanden och det menar jag inte går med PDA såvida man inte skärmar av infallande ljus ordentligt.
Minskar jag detaljnivån så visas istället FriPros mellankarta - med svensk text och hygglig vektorisering av sjöar, öar och vägar. Med den kartan är et lätt att orientera sig fram till det område där man vill zooma in på detaljnivå. Labels som HUS mm finns bara i lägsta detaljskiktet så dem kan man slippa ändå ned till 1:2 000. Vid skalan 1:500 är allting så utspritt så labels spelar knappast någon roll - däremot är den nivån bra om man vill ha upplösning på tätt liggande höjdkurvor.
Det slår mig att vår avsky mot labels från gamla Friluftskartan gjort att åtminstone jag fokuserat väl mycket på det problemet. Det är väsentligen löst i FriPro (så långt det legat i Sportmanships makt med tanke på kartprogramvarans begränsningar). Med lämpligt vald inställning av den nivå vid vilken programmet byter skikt så funkar det rätt bra. Den editering jag ägnat mig åt gör att zoomning fungerar sämre och omritning av skärmen går långsammare. Det var i och för sig kända nackdelar men de bör vägas mot funktionen vid väl avvägd inställning av detaljnivåer på en icke editerad karta. Å andra sidan... så är det mycket enklare att skifta inställning av detaljnivå på en iQue än på en 60CSx (shortcuts skulle behövas för den funktionen!). Så för min del blir det nog ursprungskartan på iQue och editerat på 60 CSx.
Den som använt fastighetskaror i RIK format på PDA kan bara be en stilla bön att priserna går ned. De underliggande ortofotona gör att den kartan är suverän i terrängen - förutsatt att ortofotot går att se under rådande ljusförhållanden. Dessutom finns en hel del stigar utsatta som inte finns med i källdata för terrrängkartan så fastighetskartan innehåller väsentlig topokarteinformation också - och samma höjdinformation somterränkartan.
Till Mats: En iQue med senaste firmware ska inte resetta i tid och otid. Kontakta Garmin Europe i UK och beskriv problemet. Garmin har varit unikt tillmötesgående då det gällt att byta ut äldre iQues mot nya - gratis - oavsett garantitidens utgång. Den jag fick senast (min tredje) har inga problem med statisk elektricitet och mottagaren är betydligt känsligare än de föregåeende. Jag använder den i tät skog men då gärna med en yttre Gilsonantenn. I fjällen vita ljus syns dock en 60C/76C bättre och i kajak är det fuktskydd som gäller.