Jag håller på med ett litet hobbyprojekt och skulle behöva vektordata för (framför allt) sjöar och vattendrag i Sverige och Norge. VMAP0 finns, men är väldigt grovt - om jag plottar det tillsammans med t.ex. GPS-spår så ser det ibland ut som om jag går på fel sida om en älv, eller som om änden av en sjö går rakt upp för en bergssida.
Det finns tydligen något som heter VMAP1 som ska vara betydligt bättre men där den svenska delen inte är tillgänglig. Den allmänna uppfattningen i USA verkar vara att NIMA, organisationen som har hand om VMAP1, måste göra alltihop tillgängligt för allmänheten enligt "Freedom of Information Act" men att de vägrar att göra det för att skydda utländska kartmonopol som de samarbetar med.
Har någon några tips om annan fri vektordata som finns tillgänglig?
Det finns tydligen något som heter VMAP1 som ska vara betydligt bättre men där den svenska delen inte är tillgänglig. Den allmänna uppfattningen i USA verkar vara att NIMA, organisationen som har hand om VMAP1, måste göra alltihop tillgängligt för allmänheten enligt "Freedom of Information Act" men att de vägrar att göra det för att skydda utländska kartmonopol som de samarbetar med.
Har någon några tips om annan fri vektordata som finns tillgänglig?