Fredrik Sträng

Vad jag har läst på hans blogg så var han i slutet på september igång att bestiga Cho Ouy. Samt att sedan ge sig på Shishapangma.
Men han har inte skrivit något sedan dess. Vad jag sett i alla fall. Någon som vet vad som hänt?

/Johan

Bumpar den här gamla tråden då jag inte hittat någon som behandlar ämnet. Som de flesta kanske har sett skall alltså Fredrik Sträng ge sig på K2 igen. Tänkt avresedatum från Sverige är 12 juni med en topptattack månadsskiftet Juli/Augusti. Statistiskt sett är det rätt dumt att ge sig på K2 mer än en gång då det ju har slutat illa vid flera tillfällen. Nu verkar väl iofs Sträng vara ganska försiktig av sig så hans förutsättningar är kanske bättre en genomsnittets. Vad tycker ni om projektet?

http://www.strang.se/index.php?action=newsview&id=76

Med tanke på den texten låter det som han redan sålt filmrättigheterna till Hollywood.

bra lagarbete och ödmjukhet inför berget och utmaningen som gör om expeditionen kommer att lyckas eller ej.

Låter som expeditionen kommer misslyckas då, för är det något Fredrik Sträng lyckats bevisa på sina resor och tydligast i Boken 7-7-7 är att han är småaktig och gnällig mot sina lagkamrater och är beredd att tänja rejält på gränserna för att nå toppen.

K2 är alltid intressant att läsa om, men han skriver bara om hur farligt berget är och hur många som dött. Vad ska han köra för rutt? med eller utan extra 02? Vilka ska han klättra med?

Hard core guy

Detta är fran FS:

Press release 2012-02-15

Åter till Världens Farligaste Berg – K2

Fredrik Sträng deltar i internationellt forskningsprojekt

Fredrik Sträng, Sveriges ledande äventyrare och genom tiderna mest framgångsrike högalpine bergsklättrare, återvänder till K2 – världens farligaste berg.

När han var där 2008 dog 11 av 29 klättrare i en av klätterhistoriens allra värsta katastrofer.
Då sa Fredrik Sträng ”Aldrig mer!”

Nu har han tänkt om och återvänder för en ny toppattack -* denna gång dessutom i forskningens tjänst.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg