Fredrik på Everest topp

j_stellan; sa:
Keras2006; sa:
Jag tycker snart många äventyrare måste tänka på hur dom framstår i andras ögon. Dom flesta har väl flera sponsorer, och börjar man framstå som att man kliver över lik och halvdöda personer, ja vem skulle vilja sponsra den personen?!

Har man bestämt sig för att klättra runt pâ Everest sâ vet man mycket väl att man är ensam när man närmar sig toppen även om det finns andra personer där. Klarar mig sig inte själv sâ är det kört...

Keras2006; sa:
Finns det den minsta chansen att man kan rädda en halvdöd person, så finns det inget i världen som säger att man inte ska göra det!!

//Gustav

Hur mânga liv har du räddat idag? Skicka lite hjälp till ett u-land sâ kan du rädda mânga halvdöda personer. Personer som inte själv har valt att befinna sig i ett utsatt läge. Det brukar även gâ att bestämma âlder, kön och hudfärg pâ personen man vill rädda livet pâ...

/Stellan

Om media framställer äventyrare, som att dom kliver över lik och halvdöda personer, ja då har dom ett problem. En vanlig Svensson har ingen aning om förhållanden som råder där, men det är dom mer vanliga personerna som många sponsorer vill åt. Då måste ju i så fall många äventyrare göra klart för folk hur det funkar på en sådan plats. Eller dom kanske inte bryr sig om halvdöda personer?! men då har dom nu fått ett image-problem.

Ja i så fall, så är det en konstig inställning en del äventyrare måste ha.
Är det som en oskriven lag att ingen bryr sig om man hamnar i en utsatt situation på Everest??
Konstigt då att det aldrig va några tveksamheter om att försöka rädda Tomas Olsson.
Så bara för att man gör en missbedömning, eller ett misstag, så får man skylla sig själv??

Vilka i-landsproblem vi har. Vi är ju så många, så varför bry sig om några dör på Everest?!

Knappast varje dag jag räddar någon från ett u-land. Men jag har ändå oerhört svårt att fatta hur man skulle kunna lämna en halvdöd person, om det fanns en chans att rädda den.

//Gustav

Vad är viktigast egentligen?
Att komma ner i en svart plastpåse och bli kallad hjälte, eller komma ner levande och bli sedd som en ynkrygg?
Allmänheten, som huvudsakligen bryr sig om sitt egna samvete väljer nog det första alternativet. Medans nära och kära som verkligen bryr sig om personerna väljer nog det senare.

Marginalerna lär vara extremt små på Mount Everest, för varje klättrare. Att då göra något oplanerat och extremt krävande låter enligt mig som ett dumdistrigt sätt att spela hjälte.
Man kan enligt mig inte kräva av en klättrare att han ska sätta sitt eget liv åt sidan för att kanske, mot alla odds, rädda en person.

Jag har själv känt på hur det är att må hyfsat dåligt på ett berg. Det gav mig en liten insikt i hur man kan tänkas fungera på Everest.
Hade jag i det tillståndet tvingats göra något oplanerat och fysiskt krävande hade jag med stor risk kollapsat.

Jag vet inte hur det ser ut med detta i dag men jag tror det behövs mer organiserade räddningsteam på Everest. Team som endast ska ägna sig åt räddningsexpiditioner, med behörighet att dödsförklara och möjlighet att snabbt kunna kalla in helikopter.

Oavsett alla våra olika åsikter, så känns det i alla fall som någon ändring måste göras!
Som du har nämnt tidigare, så borde Kina och Nepal göra något.
Jag tycker det inte är hållbart med ett berg med flertalet lik på!

//Gustav

Jepp, jag tycker vi drar åt samma håll.
Dock är mina förhoppningar på dessa två länder ganska låga..

Keras2006; sa:
Oavsett alla våra olika åsikter, så känns det i alla fall som någon ändring måste göras!
Som du har nämnt tidigare, så borde Kina och Nepal göra något.
Jag tycker det inte är hållbart med ett berg med flertalet lik på!

//Gustav

Sâ länge berget är kvar sâ kommer folk att försöka klättra upp till toppen. Det har ingen betydelse vad man gör för att stoppa det. Inför man ett klätterförbud sâ kommer det bara bli att folk mutar sig fram för att ta sig dit. Det blir dyrare sâ kanske är färre som försöker och färre lik pâ toppen.

Vill du göra nâgot ât det sâ är det väl bara att undvika att köpa produkter frân företag som sponsrar äventyr där folk utsätter sig för livsfara. Sâ vilka företag har sponsrat expeditioner till Everest i âr?

/Stellan

Ett förslag är att ni fortsätter denna mer etikinriktade diskussion i de trådar som redan finns för det.

Nu märks det inte längre i den här tråden, men avsikten med den var antagligen att uppmärksamma Fredriks bestigning i sig.

j_stellan; sa:
carvingkimbo; sa:
barf; sa:
Tycker inte man helt plötsligt ska börja kasta skit på äventyrarna över att dom ibland tvingas kliva över lik för att nå sina mål eller lika så halv döda.

Stort grattis till Fredrik!

Va fan snackar du för skit?! Hoppas verkligen du är ironisk och att jag e dum i huvet som inte hajar det...
Ser på din profil att du e 20 år, men fan i mej om det e nån ursäkt.

/K

Klarar man inte klättra upp där själv sâ gâr det alltid att kasta skit pâ dem som har varit där... Det finns en gammal svensk tradition att kasta skit pâ folk som lyckas med nâgot. Sâ fortsätt med det och bevara det svenska.

/Stellan

Jag antar att det där var riktat mot mig personligen, eftersom du förutsätter att jag inte klarar/klarat bestiga Everest och att jag därför inte borde uttrycka min åsikt i frågan?
Du har helt rätt i ditt antagande om mig och Everest, däremot så förbehåller jag mig själv rätten att tycka en jävla massa saker om särskilt etiska ställningstaganden för de så kallade klättrarna på Everest.
Jag vill inte förknippas, vare sig som klättrare eller ffa inte som medmänniska med dem som anser den rådande etiken på Everest är nödvändig, eller t o m bra.
Nu vet jag inte de faktiska omständigheterna med just David Sharp, kanske var han bortom all räddning. Vad jag vänder mig emot är de som tycker att förutsättningarna ändras för att någon har betalt en årslön för att få komma upp på Everest eller inte, eller att betalande medlemmar, ingående i en kommersiell expedition skulle kunna fråntas allt moraliskt och medmänskligt ansvar.
Om du inte håller med kan vi ju bara hoppas att vi aldrig möts.

/K

j_stellan; sa:
Klarar man inte klättra upp där själv sâ gâr det alltid att kasta skit pâ dem som har varit där... Det finns en gammal svensk tradition att kasta skit pâ folk som lyckas med nâgot. Sâ fortsätt med det och bevara det svenska.

/Stellan
Precis, den som inte bestigit Everest ska inte uttala sig om Everest, precis som den som aldrig varit sydamerikansk diktator inte ska klanka ned på Pinochet och hans kollegor. Det är en vanlig svensk tradition att klanka ned på Pinochet, vilket vi alla borde sluta med, så vi blir lite mer internationella.

Man skulle kunna säga att det är en modern svensk tradition att påstå att negativa egenskaper är typiskt svenska, och det är ju viktigt att vi bevarar även våra moderna traditioner (nationaldagsfirande etc). Så stå på dig, Stellan!

En annan modern svensk tradition värd att bevara är den ironiska humorn. Eller är den svensk?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Magnus H Fredrik Sträng toppade Manaslu Alpin / Bigwall 1
mo9jan Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 4
Gab83 K2 dokumentären och Fredrik Strängs agerande Alpin / Bigwall 48
danielfurudahl Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 3
Lolli Fredrik Ericsson toppade Gasherbrum 2 Alpin / Bigwall 1
thureb 82 toppar på 19 dagar Alpin / Bigwall 17
Akklokk Ensam upp på Bierikbakte? Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg