Franskakurser i Chamonix

studier/skidakning

Glöm inte att en examen fran en teknisk högskola ocksa kan vara en nyckel till mer skidakning. Som en del inläggare har nämt kann man förlägga 3:e el. 4:e aret utomlands. Ett annat alternativ är ju att göra exjobb i nagon trevlig alpstad. Dessutom, som färdig civilingenjör är det ju relativt enkelt att fa jobb utomlands (speciellt om man läst data/elektro). Da slipper du ju tulla pa semesterdagar för att kunna aka skidor utan kan istället utnyttja helgerna och du slipper käka pasta tillagad i handfatet med doppvärmare 7 dar i veckan för du kommer garanterat ha en fet lön. Till skillnad fran sverige vet man i utlandet (speciellt Schweiz, Tyskland) att betala ut skäliga löner till ingenjörer.

Själv akte jag mycket skidor under min chalmersperiod. Även om jag inte läste 4:e aret utomlands hade jag 50 skiddagar i St Anton under sista aret. Planera in dina kurser sa att du far sa lite belastning som möjligt i lp. 3. Dra iväg direkt efter sista tentan i lp.2. Om man har pli och ork kan man faktiskt unna 2 timmar varje kväll till att läsa in en kurs under vistelsen där nere. Skippa 2-3 första veckorna i lp 3. Ärligt talat sa gör man ju inte sa mycket de första veckorna och har man orkat läsa in en kurs sa har man nog tom försprang mot sina kursare.
Om man sedan har köpt säsongskort (vilket brukar löna sig när man närmar sig 40-50 dagar) kan det ju vara värt att upprepa proceduren efter tentorna i lp. 3 alt. använda pasklovet och omtentaveckan.

Nackdelen med denna metod är väl att den inte är direkt billig. Man far ta till manga knep för att fa pengarna att räcka till, men en säsongs “bummande” kostar ju ocksa i form av att examen skjuts fram ett halvar, vilket nog är dyrare.

/stefan

Hmmm... du fick mig att tänka om!

Finnes: Mångsysslare med schysst erfarenhet från världsledande "automotive industry supplier" samt en del produktutveckling i bagaget. Civilingenjör maskin, fransktalande, generalist, relator, starta eget... med mera, med mera!

Sökes: jobb utomlands i närheten av skidort i Frankrike, Schweiz eller norra Italien!
Verbier med fördel... öppen för förslag!

Så... få se om det funkar! ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mats_lindqvist Topptur Chamonix Telemark 2
hassebula Chamonix! Telemark 1
freddag Snö i Chamonix? Telemark 0
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg