Jag funderar på en ny snabbare gravelhoj/allroad för främst asfalt och bättre grusvägar. Tittat lite på den nya Bianchi Impulso, som tar upp till 42 mm däck.
Utväxlingsmässigt tänker jag mig att 42-28 ifram och 11-32 nog kan bli perfekt.
Då uppstår ju den intressanta frågan om jag bör satsa på en traditionell framväxel med dubbelklinga, eller ett tvåväxlat Classified nav och singelklinga. https://www.classified-cycling.cc/en_us/
Det som talar för en traditionell dubbelklinga är att viktmässigt så hamnar extradrev + framväxel runt vevparti och sadelrör, vilket är att föredra.
Nackdelen är att 42-28 i fram kan vara bökigt att få till. När jag köpte min Bianchi Arkadex med 584-54 mm däck och 38-26 i fram, så krävdes det ett specialfäste, som fick tillverkas hos en mekanisk verkstad. Extrakostnad ca 1000 kr.
Det som talar för ett Classified nav är att då kan jag köra med singelklinga i fram och du lättare kunna välja en optimal utväxling.
Dessutom står Racerdepån listat som återförsäljare av Classified-naven. (Jag hade ändå tänkt att köpa cykeln på Racerdepån).
Nackdelen blir väl att jag är låst till Classified kassetter. Dessutom blir baknavet klart tyngre än ett vanligt baknav (typ Shimano 105).
Totalvikten för cykeln blir alltså ungefär det samma oavsett system, men en större del av vikten hamnar på bakhjulet med Classified-navet, jämfört med en traditionell framväxel + dubbelklinga.
Edit: GCN's presentationsvideo
/Niklas
Utväxlingsmässigt tänker jag mig att 42-28 ifram och 11-32 nog kan bli perfekt.
Då uppstår ju den intressanta frågan om jag bör satsa på en traditionell framväxel med dubbelklinga, eller ett tvåväxlat Classified nav och singelklinga. https://www.classified-cycling.cc/en_us/
Det som talar för en traditionell dubbelklinga är att viktmässigt så hamnar extradrev + framväxel runt vevparti och sadelrör, vilket är att föredra.
Nackdelen är att 42-28 i fram kan vara bökigt att få till. När jag köpte min Bianchi Arkadex med 584-54 mm däck och 38-26 i fram, så krävdes det ett specialfäste, som fick tillverkas hos en mekanisk verkstad. Extrakostnad ca 1000 kr.
Det som talar för ett Classified nav är att då kan jag köra med singelklinga i fram och du lättare kunna välja en optimal utväxling.
Dessutom står Racerdepån listat som återförsäljare av Classified-naven. (Jag hade ändå tänkt att köpa cykeln på Racerdepån).
Nackdelen blir väl att jag är låst till Classified kassetter. Dessutom blir baknavet klart tyngre än ett vanligt baknav (typ Shimano 105).
Totalvikten för cykeln blir alltså ungefär det samma oavsett system, men en större del av vikten hamnar på bakhjulet med Classified-navet, jämfört med en traditionell framväxel + dubbelklinga.
Edit: GCN's presentationsvideo
Senast ändrad: