Framtids och Drömtur?

Jag har precis börjat intressera mig för långfärdscykling och har många olika rutter som jag vill börja med, skulle vara kul och höra vad ni har för framtids planer och drömturer.

Dennis

Halloj!

Jag flyger ner till Istanbul i slutet på juni och kommer cykla genom Turkiet, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tajikistan, Kyrgyzstan och sen in i Xinjiang Kina. Kommer varva cyklandet med en hel del klättring och trekking.

Kommer nog fortsätta när jag når Kina men vart det blir bestämmer jag nog under resans gång.
Är sugen på Tibet, Nepal och norra Indien

Jag vill cykla i bergstrakter, men jag är inte så benägen att ge mig ut i världen. Karakorum Highway är ju högst så det är min ultimata drömtur, men alldeles för långt bort... I Alperna finns massor med suveräna pass att cykla över och där har jag bara cyklat en gång så där har jag drömresor som väntar. Fast inget jag funderat över på länge - undrar hur det fungerar att skicka cykeln om man vill åka tåg fram och tillbaka?

Mina drömturer har jag istället funnit i Norge. Dels på den tiden när man kunde polletera sin cykel till en lämplig bemannad station, men främst med cyklarna hängandes på bilen. I princip bara till platser som gått att nå på en bekväm dag från Stockholm.

För mig har det optimala känts som en cykelrunda på fem till sju dagar, men å andra sidan har jag inte provat på att göra längre turer. Känns som en drömtur åtminstone borde vara två veckor. Fördelen med en kortare borde i alla fall vara att det är lättare att minnas resan just när man kommit hem. Och kanske lite längre än så också, men då blir det bilderna som styr minnet.

Oh man!

Svårt att inte bli avundsjuk.

Drömresa är helt enkelt cykla runt jorden och runt och runt genom alla länder ni får cykla igenom...får vara en dröm. Jag är en kvinna. Tråkig att skillnaden finns till idag. Mina anhöriga skulle går genom helvetet om jag skulle våga.

Önskar er alla lycka till ändå. Allt går inte att ha i livet. Njut ni av för oss med!

Svårt att inte bli avundsjuk.

Drömresa är helt enkelt cykla runt jorden och runt och runt genom alla länder ni får cykla igenom...får vara en dröm. Jag är en kvinna. Tråkig att skillnaden finns till idag. Mina anhöriga skulle går genom helvetet om jag skulle våga.

Önskar er alla lycka till ändå. Allt går inte att ha i livet. Njut ni av för oss med!

Varför inte stunta i vad dina anhöriga säger? Det finns många platser i världen där säkerheten är lika för både män och kvinnor. Visst finns det faror överallt men det ska inte stoppa drömmarna.

Mina föräldrar var inte glada när jag började på min första cykeltur. De trodde aldrig att jag skulle komma tillbaka till Sverige igen. Efter 60 000km har de vant sig och tycker det är "normalt"...

Drömtur??? Vet faktiskt inte. Borde vara att cykla till några höga berg som ligger långt ut i en öken. Finns några bergsmassiv i södra Algeriet, södra Libyen och norra Tchad som är väldigt lockande. Tyvär är området inte tillräckligt säkert för tillfället så det lär få vänta. Saudarabien är oxå högt upp på listan...

/Stellan
Sandstorm.se

Hej

[Varför inte stunta i vad dina anhöriga säger? Det finns många platser i världen där säkerheten är lika för både män och kvinnor. Visst finns det faror överallt men det ska inte stoppa drömmarna.

Mina föräldrar var inte glada när jag började på min första cykeltur. De trodde aldrig att jag skulle komma tillbaka till Sverige igen. Efter 60 000km har de vant sig och tycker det är "normalt"...

visst - trodde att någon skulle uttrycker sig så här, men det är tyvärr en dröm. Har planerad om och om men det fungerar bara via "vissa (delvis icke så intressanta) vägar", söker inte platser - det finns det har du helt rätt med - cykla runt är drömmen.

Föräldrarna är mest van med mitt sug att röra sig ute - känner igen det du skriver sen.

Ha en lyckad föreläsning! Annette

Norge tycker jag är ett underbart land att vandra/cykla i, nära, lätt och ofarligt att tälta efter vägarna och naturupplevelser som står i absolut världsklass och är kanske det land som står i topp för min del, detta är mycket svårt att välja men det ligger högt.
Som nybörjare tycker jag det är ett ideal land och själv ska jag dit och vandra igen till sommaren !

Min Drömtur är att cykla längs med en oändligt lång strand, varmt vatten, alltid medvind och solen i ansiktet, camping på stranden varje kväll, en massa billiga sea-food restauranger på lagom avstånd från varandra, en cool pub med ett brasilianskt samba-band lite nu och då, kanske passera några tyska öl-festivaler, slät nylagd asfalt och tjusig natur (inga myggor) och så ett litet alppass med snö och glaciärer att passera ibland.......

Dröm eller verklighet !! ??

Jag har precis börjat intressera mig för långfärdscykling och har många olika rutter som jag vill börja med, skulle vara kul och höra vad ni har för framtids planer och drömturer.

Dennis
Tja du vad ska man svara, det finns en hel värld att upptäcka och massor med olika önskemål från oss alla som håller på eller ska iväg.
Det viktiga är trots allt att komma iväg så tror jag att många drömmar går i uppfyllelse.
Så packa utr och börja trampa det är mitt tips så faller pusselbitarna på plats.
Sticker själv iväg i slutet av mars och har ingen hemkommst dag alls...så underbart.

Eleuthera

Min drömtur ar just nu att na gransen till Georgien. Men tack vare den sjuka motvinden och allt för mycket snö och is sa tar det en aning langre an planerat, haha

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg