Svar på dina frågor
Det finns några friluftsbutiker i Glasgow så det är inga problem att köpa gas där. Man kan även köpa gas i Milngavie och längs leden. Jag hade inga problem att hitta butiker där i Glasgow heller. Jag minns inte riktigt hur jag hittade dem
Men jag tror jag kollade upp via några företags återförsäljare i Glasgow och skrev ner adresser. Det är inte så svårt att lokalisera i Glasgow.
Om man ska dricka från nån bäck, måste den helst rinna från bergen. Problemet är att många får betar där nära bäckar. Det finns att fylla på varje ställe man övernattar eller när man passerar tex hotell. Fråga då efter "drinking water". Och fyll inte vatten i WC eftersom vattnet är klorerat! Ibland finns det kran utanför en pub eller på en vägg där det står "drinking water" och då är det bara att fylla på vatten. Annars kan man be de som jobbar i baren att fylla på vattnet. Se till att ha tillräckligt med vatten så att du klarar dig under dagen.
WHW är en mycket populär led, jag vandrade i slutet av augusti och ändå var det folk varje dag. Så räkna med att stötta på folk väldigt ofta. Det är inte som att fjällvandra och stötta på ett fåtals personer per dag.
Om du ska övernatta i Glasgow, så slå INTE det här numret 0141-221 7880!! Surfa istället till den här adressen:
http://www.euro-hostels.co.uk/
Priset är bra och hotellet ligger centralt. Typ backpacker-hotell. Inte långt från turistbyrån i stan. Öppet dygnet runt tror jag.
Ett annat råd, se till att ha myggluva med dig! S k "midges" är omöjligt att uthärda och de är väldigt små så att de lätt bits. De midges är värst på morgonen och på kvällen, det är när solen går upp och när den går ner. Det kan även vara jobbigt på dan. Det bästa sättet är att slippa dem är när det blåser eller när man går fort från dem. En gång fick jag hoppa över lunch äta gående eftersom det kom så mkt midges. Jag blev nästan galen och köpte myggluva.
Det är faktiskt fint att gå från Loch Lomond fram till Tyndrum, därefter går man nära rälsen och gammal väg fram till Kings House Hotel. Jag tog bussen denna etappen ;-)
En annan sak man kan tänka på. Det är bra service på leden så att man kan lämna sin ryggsäck och får den transporterad över hela leden där man ska övernatta. Så att man behöver bara ha dagturssäck och bära lätt. Det kostar 25£, inte 32 £ som det står i boken. Men det kanske beror på vilken period under sommaren? Man beställer service i Milngavie, det finns gott om skyltar/info där så att man hittar "Carry service" som det heter där.
Och sista rådet, ha inte för GROVA kängor. Det är mycket hårt att gå där pga man går på konstgjord led. Det är inte lika naturliga stigar här i Sverige som i Skottland. Mestadels går man på gamla vägar, militärvägar från 1600-talet och konstgjorda leder som har grävts och lagts grus och småstenar.Så ha halvmjuk, halvkängor typ. Inte rejäla meindel-kängor. Jag hade läderkängor och fick hemska skavsår trots jag har använt dem i svenska fjällen utan några problem eller fått alls nån skavsår. Många som gick där hade trekkingskor, eller halvkängor. Det räcker gott där.
För övrigt är det fint där efter Loch Lomond när man närmar sig de högländska bergen. Folk där är mycket trevligt. Att campa utmed leden på markerade ställen kostar snitt 4 £.
Måste du ta Ryanair? Det finns flera flyg till Skottland nu och du borde hitta bra tid. Prestwick ligger en bit utanför Glagsow. Jag åkte med Snålskjutsen från Malmö. I Glasgow tog jag flygbussen till stan och sedan taxi till det icke-äkta vandrarhemmet (som telnr gick till).
Jonas