Köpte idag ett Trangia kök 25-3 UL med gasbrännare och har precis testat att koka upp vatten på det. Har använt andras Trangiakök förut men inte med gasbrännare och har några frågor om detta och hoppas att någon orkar svara.
Örjan
Gaslågan är inte bara blå utan har ganska mycket gult i sig och fladdrar en del utom vid väldigt liten inställning. Är det normalt? Har för mig att gasolkök i t.ex. båtar har i princip helt blå och stabil låga.
Hur mycket gas skall man vrida på som max för att få bästa möjliga effekt utan att slösa gas?
Om jag håller gasburken på sidan eller upp och ner blir det väldig skillnad i effekt. Från att ha en normal låga till en stor och helt vild låga. Är detta normalt? Gasburken är Primus mellanstor.
Aluminiumkastrullen blev lite gulfärgad när jag kokade vatten i den. Är detta normalt?
Den gula färgen satte sig först när vattnet kokade upp och den går inte bort vid disk. Det känns som att ytan är lite slätare där den blivit gulfärgad än längst upp där det inte var något vatten. Jag har kommunalt vatten som inte är gult pga järn eller liknande. Det stod inget i bruksanvisningen att man skulle diska ur något skyddande skikt eller liknande innan första användning.
Örjan