Frågor om självlåsande broms.

Hej! Jag undrar vilken självlåsande broms som nöter minst på repen? Grigri är ju en populär modell men det kanske finns andra också. Jag har tänkt toprepsklättra och säkra mig själv med den.
 
För självsäkrad topprepsklättring (clogging) så använder jag en Petzl Rescuescender. Den löper fin fint upp för repet (vilket en grigri inte gör) och har inga vassa taggar. Jag har inga cloggat sååå mycket så hur vidare den nöter på repet kan jag inga yttra mig så mycket om men jag gillar att den inga har taggar. Jag vet inga om den säljs längre. Microscender säljs ju, och det är samma sak fast lite mindre.

Sök på "clogging" här på forumet så har du nog att läsa på en stund...
 
Jag brukar tycka att clogging är väldigt harmlöst, korta fall, och odramatiskt i största allmänhet. Har redan tidigare konstaterat att dubbla rep och dubbla manicker är vanligt, och har väl som sämst cloggat med en clogger och prussik som backup.

Petzl var ganska utförliga i sina anvisningar och motiv, och det framgick ju tydligt att man menar att det är närmast vitalt att ha dubbla system i första hand på två separata rep om man ska kunna betrakta det som en säker lösning. Videon som visade repskador var ju intressant, även om man kanske kan tycka att den inte var relevant i första hand för clogging.

Detta får ju repsolo på lead att framstå som tämligen djärvt även om riskerna i och för sig ser ganska annorlunda ut.
 
Repsolo på led är precis som frisolo säkert så länge man inte faller. Klättraren är den första barriären, säkringsystemet den andra.

Tanken med topprepssolo är ju ofta att jobba in riktigt hårda leder, så det ingår i förutsättningarna att man skall falla, och falla ofta. Därför är klättraren ingen barriär, då behövs det ytterligare två barriärer.
 
Tanken med repsolo är väl ändå att det ska vara säkrare än frisolo, i så måtto att repet ger möjlighet att överleva ett fall.
Det i sin tur bygger förstås på att man har ett system som erbjuder denna säkring, annars är ju repet mer av en risk...
 
Tanken med repsolo är väl ändå att det ska vara säkrare än frisolo, i så måtto att repet ger möjlighet att överleva ett fall.
Det i sin tur bygger förstås på att man har ett system som erbjuder denna säkring, annars är ju repet mer av en risk...

Jonas menade nog så här. I cloggingfallet så har man (påhittade siffror) 99.9% chans att första systemet fungerar, och om inte det, så är det 99.9% att andra fungerar. Alltså 99,9999% att det totala systemet räddar en, eller en på miljonen. Också att man förutsätter att man kommer att falla.

I repsolo så är det kanske 1/1000 att man faller, och 1/1000 att det första (och enda) systemet håller. Alltså totalt en på mijlonen att det går fel, dvs samma säkerhet.
 
Höhö, det där lät ju nästan vetenskapligt. Kan vara en aning vilseledande... ;)

(Även om jag korrigerar för det som jag tror var ett skrivfel.)

Min poäng var väl att det inte är så stor anledning att släpa på ett rep, och man tror att det är små chanser att det verkligen kommer att hålla.
Man kanske kan säga att det alltid är farligare att göra saker solo (med rep) jämfört med om man är två.

Sen kanske skillnaden mellan led och topprep på "solorep" resp med två personer är ungefär lika stor. Troligen är skillnaden större i solofallet, eftersom clogging enligt Petzls förslag framstår som materialtekniskt väldigt säkert - och jag har ännu knappt sett nån ledrepsololösning som nån tillverkare vågar rekommendera.
 
Med denna nya vetskap ska jag sluta använda rep.

Jag menar, risken att jag ska trilla är ju ändå väldigt liten! en tusendel?

Baaah
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg