ÄventyrsUffe; sa:
Åker till Kamerun och Kenya i början på april och skulle vilja ha lite tips. I kenya har jag förstått så kostar allt pengar men finns det någon möjlighet att organisera sin vandring själv? Eller är det så dyrt att man skall bita i gräset och i stället betala ca 500 dollar för att knata upp på killimanjaro? Hur är det med transporter, svårighet att vandra, överfallsrisk?
Är det möjligtvis någon som varit i kamerun? Vill gärna ha tips på vandringen vid mt kamerun. Men även tips om allt från bra nationalarker till campingar och billiga hotell.
Tack på förhand Uffe
Hej
Jag var i Kenya och Uganda senast -96. Aldrig varit i Kamerun, däremot i Nigeria och Centralafrikanska republiken mm.
Du kan naturligtvis organisera själv men det är möjligt att du MÅSTE ha en guide för att gå upp på berget. Det kostar också pengar att åka in i parkerna. Jag har aldrig varit på Kilemanjaro själv men har däremot ganska stor erfarenhet av Afrika och Mt Kenya. Jag har aldrig känt mig speciellt hotad av befolkningen, däremot av militär i länder där det varit krig eller ostadigt på annat sätt. Tältat har jag gjort hela min resa från Alger till Nairobi och det har bara varit några små incidenter med stöld. Vildcampa kan man göra i mindre tätbefolkade områden annars blir det campingplats eller i värsta fall hotell. Om man lever vildmarksliv och även annars, skall man absolut vara två stycken, det ökar säkerheten betydligt. Om man har lätt för språk är det till stor hjälp att kunna lite Swahili, alla blir hjälpsammare då, annars funkar engelska bra i fd engelska kolonier, och franska och tyska i de övriga. Det finns vissa länder som i Afrika är ökända även av afrikanerna själva, tex Somalia och Kongo.
Åk gärna buss i Afrika, det är en upplevelse i sig, men bered dig på att stå upp, ovanpå en massa väskor utan pisspaus i åtta timmar i sträck. Mat kan man om man inte är rädd för maginfektioner köpa mat som kyckling mm genom bussfönstret men även läsk och bananer. Hastigheten understiger inte 100 km/h oavsett väg och ett tre-toners kompressorhorn rensar vägen från cyklister och gående. Jag har sett folk med cyklar och en last på 50 kg bananer cykla rakt ner i diket av skräck. En resa man garanterat aldrig glömmer.
Sist men inte minst, glöm den bild av Afrika du fått genom TV:s naturfilmer. Afrika är människor, människor och åter människor. Detta gäller naturligtvis inte överallt, öknarna är ju tämligen tomma på folk. Insprängda ligger nationalparkerna med ett rikt djurliv, utanför dessa finns det knappt ett större däggdjur.
Som vit behandlas du konstigt nog med respekt, och de flesta är artiga. Det farligaste är som överallt, trafiken som är hänsynslös.
/Hans