Frågeställning: Einride? Annat?

Re: vattentät

tobjan; sa:
Ni som äger nått plagg från musen i etaproof, ni säger att de inte är så vattentäta som klättermusen påstår. Hur illa är det, kan ni ge exempel? Jag är grymt sugen på en Einride men har ingen lust att lägga så mycket pengar på en jacka som läcker lika mycket som min femhundrakronors jeansjacka...

Tja, vad ska man säga... en knapp timme i ordentligt regn tål den väl...

Re: vattentät

tobjan; sa:
Ni som äger nått plagg från musen i etaproof, ni säger att de inte är så vattentäta som klättermusen påstår. Hur illa är det, kan ni ge exempel?

Ett bra impregnerat Ventileplagg suger upp lite regnvatten och blir då ganska tätt men tungt och kallt och det blir kondens på insidan om man svettas. Om man har ett ylleplagg under och jobbar så trycks fukten ut genom diffusion och det är relativt drägligt. Sitter man däremot still så blir man ganska lätt avkyld och speciellt vid blötsnö så är Goretex och andra tätare material att föredra.

Dåligt impregnerat Ventileplagg blir inte lika tungt och plaskblött som en jeansjacka men åt det hållet och är följaktligen ingen höjdare.

Brittiska ventilejackor som skall fungera i regn har alltid dubbelt tyg på axlarna vilket säkert hjälper en del. Även ursprungsanvändningen av Ventile i flygardräkter var med flera tyglager.

Thure

Färgat Njal!

Hej!

Jag har färgat min Njal från äggskals vit till blå.
Jag hade fått någon olja på den tror jag.
Färgen köpte jag på Åhlens, glömt bort namnet men
det var den mörkblå och jag använde all färg. (Man kan
använda halva satsen)
Resultatet: Jag vart nöjd men den syntestiska vita sytråden vart inte färgad så det liknar lite 80 tal
Färgen var jämn och fin. Jag hade använt Njalen mycket och tvättat den några gånger så impregneringen (kanske) gått ur. Jag gjorde inget speciellt för ta bort det.
Färgningen skulle göras i 60 grader och det gick bra.

Angående motståndskraften mot väta håller jag med Thure.
Jag använder Njalen alltid, från segling till vinterfjäll
men helst inte i spöregn eller blötsnö.
/Lars

tierras.

Jag har haft både en jacka (som blev stulen) och en anorak från tierra i etaproof.

Var fruktansvärt nöjd med jackan så det var tråkigt när den blev snodd. lyckades få tag i en anorak (samma modell men med kortare dragkedja) direkt ifrån tierra. det var den sista dom hade kvar (3 år efter produktionsslut)

Tycker att plagget är bra. men som övriga skriver så håller det ju inte tätt i hällregn. men i alla andra situtioner är det klockrent. andas betydligt bättre än mina "tekniska membranplagg".

Jag har tittat på einride ett par gånger och det enda jag var tveksam till är huvan. är den bättre på njal?

Lycka till med valet.
/m

Re: Färgat Njal!

Karvonen; sa:
Jag har färgat min Njal från äggskals vit till blå.
...
Resultatet: Jag vart nöjd men den syntestiska vita sytråden vart inte färgad så det liknar lite 80 tal.
Vad tror du och ni andra om att dessutom köra en vända med färgmedel för syntettyger, så att även tråden får lite blåfärg?
Fast vadå 80-tal, det är ju fett inne med ljusa kontrastsömmar! Eller det kanske är just därför...

vita trådar

Det vita sytrådarna syns inte så mycket, snarare
att man helt plötsligt går lite före modemässigt.....

Jackan är i första hand väldigt bra mot vind
i andra hand mot väta. Den torkar väldigt fort
Vet ej hur slitsark den är men då får man ju
köpa en ny!

Bra svettojacka

Jag har en Njal och är också ett svetto. Andningsförmågan i bommulstyger kan inte jämföras med Goretex, bommul är väldigt mycket bättre. Min helt öppna G-texjacka (Archteryx Alpha) är svettigare än anoraken med öppna fickor och halsdragkedja. Ofta får jag ta på något mer under anoraken vid svalt väder än vad jag hade behövt med goretexjackan, eftersom den släpper igenom lite vind. Och ja, huvan är suverän.

Nackdelar: Den torkar långsamt. Den släpper igenom lite för mycket vind om det blåser hårt. Den är inte regntät.

Varför det blev anoraksmodell för mig?
1. Den är snyggare äm jackan utan K-musens miljoner fula förstärknigar.
2. Den var på rea.

Vadmal

Av ditt användningsområde att döma så tycker jag att en vadmalsskjorta/jacka inte vore dumt. Lagom varm på hösten o våren plus att den är hyfsat regnsäker.

Re: Vadmal

Islet; sa:
Av ditt användningsområde att döma så tycker jag att en vadmalsskjorta/jacka inte vore dumt. Lagom varm på hösten o våren plus att den är hyfsat regnsäker.
Nja, jag är skeptisk till vadmalen. Är inte såna plagg relativt tjocka, jämfört med ETA-bomullen? Önskar mig inte ett plagg som tar stor plats i ryggsäcken, eftersom jag är rätt "varmblodig" och ofta tar av jackan. Av samma anledning önskar jag inte ett plagg som ger värme. Av denna anledning faller mycket softshell och all windstopperfleece bort.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg