Frågan ang. slinggor

Dyneema och Spectra är inte kevlar, utan består av Ultrahög densitets Polyeten, dvs. samma plast som är i vanliga plastpåsar men i betydligt längre molekyler. Ca 40% starkare än kevlar

Har du några länkar eller så på info? Blev jättenyfiken då jag själv gått i villfarelsen om att det är en kevlar-"sort".

Bortsett från att du vill ha en (skruv)karbin mellan repet och en (eventuellt vass) bulthängare, så fungerar det utmärkt..

(Du måste förstås fortfarande tänka på hur karbinerna ligger/hänger, om repet skaver mot en klippkant etc etc...)

Hmm, jag bara undrar vad menar du med "vass bulthängare"? Jag menar ju att karbinen ska sitta i en åttaknop mitt på stat-repet, och stat-repets båda ändar knyts i varsin bult (de två färdiguppsatta) på klippan. Karbinen sitter alltså inte direkt i själva bulten(arna).

Mer knutar? (får det till tre knutar, varv en kan vara lite knölig att få upp)
Svårare att få upp? Vad använder du för knutar? Finns ju en ganska stor uppsjö att välja mellan.
Det var du som skrev att knutar på slingor var ett helsike att få upp.
Det finns väl en uppsjö att välja mellan där också.
Och 3 är oftast fler än 0 eller 1 ;)

Bultar kan vara av olika slag, men de moderna är antingen expanderbult med en hängare som sitter fast med en mutter i bulten, eller en s k limbult som oftast ser ut som någon form av ögla, och där öglan dels är samma material som "skaftet", och dessutom med mjukare former.

Limbultar går att sätta rep i, medan man inte ska göra det i s k hängare. Hängare är för vassa för rep eller slingor.
Limbultar nöts mindre om man inte sätter rep i dem vid framför allt avfirning.

Hmm, jag bara undrar vad menar du med "vass bulthängare"? Jag menar ju att karbinen ska sitta i en åttaknop mitt på stat-repet, och stat-repets båda ändar knyts i varsin bult (de två färdiguppsatta) på klippan. Karbinen sitter alltså inte direkt i själva bulten(arna).

Jag syftade på att du inte ska knyta statrepet direkt i bultarna, eftersom de kan vara vassa.

Det var du som skrev att knutar på slingor var ett helsike att få upp.
Det finns väl en uppsjö att välja mellan där också.
Och 3 är oftast fler än 0 eller 1 ;)

Jag inser finessen med att knyta tubbandet på plats så att det blir rätt längd och jämviktat, men jag gör aldrig det. Jag har sydda slingor och knutna tubbandsslingor, men använder alltid dem i "dubbelt" utförande. Möjligen händer det ju att man får knyta av för jämviktningen, men annars inga nya knutar utöver de som redan finns på den "färdiga" knutna slingan (vattenknut).

Annars är det statiskt rep som gäller - och det är ju faktiskt väldigt smidigt. Har ett sånt som är lite smidigar (9 mm??) och 10 m om jag minns rätt. Det är rätt lättburet och knutarna är lätta att få upp. Det är bara när det är riktigt dåligt med naturliga säkringspunkter som det inte räcker med ett sånt rep.

Det här MÅSTE väl vara ett troll....

Trådstartaren anger "Akutsjukvård + Klättring = Passion!" i sin beskrivning.

I vilket fall som helst. Med den kunskap om klättring och riskmedvetande som trådstartaren ger uttryck för är akutsjukvård eller hopsopning ett i högsta grad troligt resultat.

Trådstartaren anger...QUOTE]

Jag kanske har ställt lite okunniga frågor, ber om ursäkt för det. Har klättrat topprep inomhus länge, men aldrig klättrat det utomhus eller riggat upp ankaret själv på egen hand. Har varit och tittat på en närliggande klippa där det finns färdiguppsatta bultar flera gånger för att se hur det ser ut, och där av blivit intresserad av hur man sätter upp ett eget topprep. Jag har tittat lite på hur andra gjort och där av frågar jag nu här om det är tillräckligt bra och säkert att rigga det på det viset jag beskriver.

Med; "att klättring är min passion" menar jag givetvis att jag tycker det är otroligt kul, och att jag vill fortsätta med det och lära mig mer, jag utger mig inte för att vara någon klätterexpert.

Finns ingen anledning att be om ursäkt

Däremot är jag lite övertydlig. Klättring är mycket oförlåtligt mot misstag och det är inte alltid det enklaste att ta till sig korta skriftliga instruktioner.

Jag låter ibland personer som aldrig hållt i ett rep säkra mig. Riskabelt? Sådär. Dels klättrar jag då leder som är enkla och välkända. Men inte minst är de så medvetna om hur lite de kan att deras enda fokus är "jag får inte tappa honom!!!!". Du är däremot inte i närheten av rätt riskmedvetenhet (eftersom du ber om den typen av enkla råd via Utsidan) och är därför direkt farlig.

Gå en kurs där du handgripligen får lära dig vad som skall göras - och vad som är farligt. Den kunskapsnivån du har nu är så låg att att du är en "olycka som är på väg att inträffa".

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg