Frågan ang. slinggor

Frågan ang. slingor

Hade tänkt bege mig ut och klättra lite topprep på ett ställe med färdiga ankare för första gången, har spanat in dessa länge. Dessa ankare består av två bultar uppe på klippan, en bit upp från själva kanten så pass att jag antagligen kommer behöva skarva med slingor för att repet inte ska skava mot klippkanten. Jag undrar dock om det finns några speciella krav eller "ting" man bör tänka på när man köper slingor för detta bruk? Bör dom vara konstruerade på ett speciellt sätt eller vara av en viss millimeter i tjocklek? eller funkar vilken slinga som helst att skarva mellan ankaret till en karbin där topprepet löper igenom? Har kikat på några 60cm slingor från addnature, men vill gärna ha lite tips från er som är erfarna. Något speciellt märke som är bra?
 
Senast ändrad:
Ok, jag börjar (andra kommer säkert att rätta mig...)

Jag brukar använda slingor av tub-band till sånt här, och sparar dyneema-slingorna till annat. Har fått för mig att de klarar nötning bättre, men det är ändå bra att skydda dem mot kanten genom att lägga något mjukt under; ryggsäck, tröja, tidning...
(de flesta sydda slingor är godkända för nånstans kring 22kN, oavsett material och dimension)

Om ankaret bara har 2 bultar utan kedja emellan så använd 2 slingor, en i varje bult, för att undvika "dödstriangeln" (uppstår när man har en belastad del av slingan som löper direkt mellan bultarna).

Jämvikta/"knyt av" slingorna, du vet hur man gör?
Och klipp karbinerna så att de inte bara glider av om ena bulten ger vika.

Använd gärna dubbla karbiner där topprepet löper igenom, ger ökad kurvradie och sliter därmed mindre på repet. Kolla så att inte karbinerna bryts mot någon kant.
 
Dyneema är det just att dom är extra lätta, eller är hela materialet annorlunda? Dom är ju endast 10mm tjocka men ska tydligen tåla lika mycket som de av 18 mm/tjocklek.

Har kikat lite på "Beal Sling 18mm/60cm" som finns bl.a på addnature, funderar på att köpa två st. 60cm, fast det kanske är smidigare att köpa lite längre slingor när man ändå kan korta av dem så enkelt, så har mans edan längd när man väl behöver det. Det är väl först när man börjar klättra med mycket utrustning som vikten blir en större fråga vid materialköp.
 
Statiskt rep

Ett statiskt rep på säg 15 m eller så är överlägset när det gäller att rigga topprep. Det är långt ifrån alla leder som har bultade ankare av den typ du beskriver eller där bultarna sitter såpass nära kanten att slingor räcker ända fram. Med ett långt statrep blir du mycket mer flexibel om du tex behöver använda träd eller egna säkringar för att bygga ankare.

Om du har ett bultat ankare av den typ du beskriver så kan du fästa ena änden av statrepet med en åttaknut i den ena ringen. Sen måttar du ut så långt rep som du behöver för att nå kanten och tillbaka med lite marginal. Gör ett dubbelt halvslag (rejält åtdraget) i en egen skruvkarbin som du klipper i den andra bulten/ringen. Jämvikta med en överhandsknut eller åttaknut så du får en ögla där du sätter två stora skruvkarbiner som du hänger ditt klätterrep i. Kolla att karbinerna inte bryts över kanten och använd repskydd om statrepet går över en skarp kant. Behöver du förlänga/förkorta ditt ankare så är det lätt att reglera dess längd vid det dubbla halvslaget.
 
10-15m semistatiskt rep, eller motsvarande längd i tubband repskydd (finns att köpa eller så använder du lite gummislang, löser det mesta.
Skarva slingor är alltid sådär eftersom det dels är ett helsike att ta upp knutarna efteråt dels finns en del mindre risker inblandade i det.

Jag har dels 10m slinga med mig i vissa fall på grund av vikten, dels 10m rep när jag sätter upp flera rep då jag jobbar, snabbt och enkelt att jobba med rep, men tar lite mer plats.

Ska du låta repet sitta ett tag så är det helt klart så att du vill använda nån typ av repskydd för att förlänga repets livslängd.
 
Skulle man kunna använda ett kortare statiskt rep och knyta in vardera ända av repet i bultarna på samma sätt som man knyter in sig i selen, och sedan dra en åtta mitt på repet också där jag sätter två karbiner som topprepet sedan glider igenom? Skulle detta räcka?
 
Skulle man kunna använda ett kortare statiskt rep och knyta in vardera ända av repet i bultarna på samma sätt som man knyter in sig i selen, och sedan dra en åtta mitt på repet också där jag sätter två karbiner som topprepet sedan glider igenom? Skulle detta räcka?

Bortsett från att du vill ha en (skruv)karbin mellan repet och en (eventuellt vass) bulthängare, så fungerar det utmärkt..

(Du måste förstås fortfarande tänka på hur karbinerna ligger/hänger, om repet skaver mot en klippkant etc etc...)
 
Dyneema är det just att dom är extra lätta, eller är hela materialet annorlunda? Dom är ju endast 10mm tjocka men ska tydligen tåla lika mycket som de av 18 mm/tjocklek.

Har kikat lite på "Beal Sling 18mm/60cm" som finns bl.a på addnature, funderar på att köpa två st. 60cm, fast det kanske är smidigare att köpa lite längre slingor när man ändå kan korta av dem så enkelt, så har mans edan längd när man väl behöver det. Det är väl först när man börjar klättra med mycket utrustning som vikten blir en större fråga vid materialköp.

Materialet är annorlunda, ja. Dyneema innehåller väl, har jag för mig, någon form av Kevlarfiber som är mycket starkare än Nylon, och därmed kan göra mycket tunnare och lättare slingor som ändå håller för lika mycket som en tjockare och bredare nylon-slinga.

(PS. Black Diamond kallar väl sina kevlarfibrer för Spectra eller Dynex, men det är i princip samma sak som Dyneema)

Personligen tycker jag att 60 cm inte förslår så långt vid toppankare. Jag brukar använda 120-slingor och vid behov ett 10 m tub-band. Men det kanske funkar, beroende på hur det ser ut hos dig. (Man behöver ju inte köpa all utrustning på en gång) :)

När vi topprepar brukar en av oss vara kvar på marken medan den andra riggar ankaret. När det är klart och repet är nerslängt så får den därnere dra/hänga sig i repet och belasta ankaret medan den däruppe står kvar och kollar att ingenting rör sig. När båda är nere så hänger vi oss i varsin repända och kollar så inget lossnar innan vi börjar klättra...
 
10-15m semistatiskt rep, eller motsvarande längd i tubband repskydd (finns att köpa eller så använder du lite gummislang, löser det mesta.
Skarva slingor är alltid sådär eftersom det dels är ett helsike att ta upp knutarna efteråt dels finns en del mindre risker inblandade i det.

Jag har dels 10m slinga med mig i vissa fall på grund av vikten, dels 10m rep när jag sätter upp flera rep då jag jobbar, snabbt och enkelt att jobba med rep, men tar lite mer plats.

Ska du låta repet sitta ett tag så är det helt klart så att du vill använda nån typ av repskydd för att förlänga repets livslängd.
Ankarbygge med 10 m tubband brukar för mig resultera i betydligt fler knutar än med ett gäng 60- och 120-slingor. De är knappast lättare att få upp heller, speciellt om de blivit fuktiga.
Om de behöver skarvas kan man ju göra det med skruvkarbiner och inte med knutar.
 
Mer knutar? (får det till tre knutar, varv en kan vara lite knölig att få upp)
Svårare att få upp? Vad använder du för knutar? Finns ju en ganska stor uppsjö att välja mellan.
 
Materialet är annorlunda, ja. Dyneema innehåller väl, har jag för mig, någon form av Kevlarfiber som är mycket starkare än Nylon, och därmed kan göra mycket tunnare och lättare slingor som ändå håller för lika mycket som en tjockare och bredare nylon-slinga.

(PS. Black Diamond kallar väl sina kevlarfibrer för Spectra eller Dynex, men det är i princip samma sak som Dyneema)

Dyneema och Spectra är inte kevlar, utan består av Ultrahög densitets Polyeten, dvs. samma plast som är i vanliga plastpåsar men i betydligt längre molekyler. Ca 40% starkare än kevlar
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg