Fråga om repbroms

Re: TRE?

Vandrare; sa:
kb72101-.jpg


Om man vill ha självlåsande broms med dubbelrep, då funkar ju inte GriGri. Hur är det med bromsen TRE? Jag har för mig att jag läst att den inte är riktigt lika bra som GriGri. Någon som har testat att använda den med dubbelrep?
[Ändrat av Vandrare 2004-07-27 kl 11:45]

Ja har kört mycket med Sirius TRE bromsen.. och är mer än nöjd med den.
Det Climbing hade invändnign mot i sitt test för nåt år sen var väl att det finns en teoretisk risk att repen kopplas loss. Jag har svårt att se det hända dock. En annan risk är att man trär repen fel, samma problem föreligger väl dock med en Grigri. Jag säkrar/firar mm med den på enkelrep o dubbelrep.

Mvh Kai
 
Det är en grej som kommit bort i denna diskussion... skillnaden mellan bultade turer och trad-säkrade. Diskussionen måste ju röra både hur mycket repet glider genom bromsen _och_ hur säkringarna sitter i berget.

Och så en fråga: om man sätter två hms:er på samma karbin, tillsammans, hur i hela friden matar du då ut av det ena repet men inte det andra? Jag tänker alltså inte på twinrope som går parallellt i alla säkringar, a la isklättring, utan på att man klättrar på kil med två av varandra oberoende rep som går genom av varandra oberoende säkringar (t.ex. att man sätter ett rep till höger och ett till vänster om sig).
 
Inte så komplicerat...

lilla_my; sa:
Och så en fråga: om man sätter två hms:er på samma karbin, tillsammans, hur i hela friden matar du då ut av det ena repet men inte det andra? Jag tänker alltså inte på twinrope som går parallellt i alla säkringar, a la isklättring, utan på att man klättrar på kil med två av varandra oberoende rep som går genom av varandra oberoende säkringar (t.ex. att man sätter ett rep till höger och ett till vänster om sig).

...som det låter; med lite övning går det utmärkt att ge eller ta hem på det ena repet medan man säkrar med det andra. Sen är det ofta så att det inte skiljer så mycket i längsled på repen som man kan tro även om dessa ibland kan ligga rätt långt från varandra. När det ändå är så, vid traverser t ex, får ju den som leder i eget intresse tänka på att säkra vettigt, förlänga med slingor om det är lämpligt etc. Sen måste (och kan!) ju inte repen vara exakt lika sträckta hela tiden, det justerar sig själv genom glidning och töjning vid ett fall, finessen med halvrep är ju f ö att ETT rep håller.

Ciao!

Uffe
 
Jag tycker ju snarare att när jag säkrat med två rep har det varit rätt mycket olika på dem, så om det skulle vara samma hms knut (alltså slagen med repen ihop, vilket jag fattade av den tidigare beskrivningen att man skulle göra) då tycker jag det verkar bli knöligt. Två separata hms:er i samma karbin (om den är tillräckligt stor) kan jag däremot köpa, men är det optimalt?
 
En till fråga om HMS-knut och dubbelrep...

Borde det inte utvecklar värme när ngn faller?? Fast det kanske inte blir mer än vid en vanlig HMS-knut.


Gustaf
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg