Vill helst inte gå in på alla de olika scenarion som är möjliga vid standplatsbyggen, men...
Först:
I skolboksvärlden är det alltid möjligt att sätta en bra standplats med säkringar som håller i alla dragriktningar.
För det andra:
I verkligheten är det ofta inte så enkelt:
(ett par verkliga exempel som jag råkat springa på)
-Försteman leder en borrbultad multipitch med borrbultar som är borrade på lead av förstabestigarna, dvs man borrar för hand endast när man kan stå bra nog för det, inte så ofta om det är 6+/7- klättring.
Två, tre bultar per femtiometersreplängd blir det ungefär.
Försteman kommer upp till standplatsen. Standen i det här fallet består av två 6 mm bultar som man bör jämnvikta med minst en 120 cm slinga, dvs man blir hängande ungefär 60 cm nedanför standplatsbultarna ifråga + längden av de karbiner man använder, vilket ger ytterligare en 10 - 15 cm...
Det finns ingen möjlighet att sätta en säkring som håller för drag uppåt, förutom den sista bulten på replängden förstås, den är ungefär 15 - 20 meter ner dock, så det är uteslutet...
Vid ett förstemansfall lyfts självklart andreman ungefär 140 cm uppåt med en otrolig kraft, om försteman hunnit upp till första bulten (15 meter) vill säga. Annars blir det ett 30 meters (minst) "faktor 2 fall" i standen som inte jag i varje fall skulle vilja stoppa med en sticht...
Har observerat att många erfarna "sticht användare" oftast knyter en knut på repet nedanför bromsen när de förstår att de inte kan hålla fallet, vilket givetvis betyder att säkringen blir statisk men med den nackdelen att man inte kan fira ner klättraren om det behövs.
Ett fall på den här leden ger betydande konsekvenser både för första och andreman, i mina ögon minskar man risken något med en självlåsande (statisk) broms.
(leden heter "Stoners Highway" finns i Yosemite-USA)
Det här blev ett ganska långt "exempel" så jag låter det bli det enda. Har andra på lager som liknar ovanstående, med Trad-ankare, vilket gör det ännu mer "spännande".
Avslutningsvis vill jag bara säga att det finns fördelar och nackdelar med statiska och dynamiska säkringsmetoder, men jag tror att dynamiska system fungerar bäst i teorin och de statiska bäst i verkligheten. Men det är ju bara min åsikt...
PEACE