Hej!
Åker upp nästa vecka till Abisko för fem dagars vandring (fyra övernattningar). Vi kommer att tälta. Vår erfarenhet med fjällvandring tidigare är två turer vid Grövelsjöområdet tidig sommar.
Den rutt mitt sällskap helst skulle vilja ta är:
Dag1: Abisko->Kårsavaggestugan
Dag:2: Kårsavaggestugan -> Rissajaure/Trollsjön
Dag 3: Rissajaure -> Låktatjåkka->Låktatjåkkastugan
Dag 4: Låktatjåkkastugan -> Björkliden
Dag 5: Björkliden->Njulla->Linbanan till Abisko
Är våra planer rimliga? Tänker främst på rutten vid dag 2. Tanken då är att gå mot Gorsajökeln och komma till Rissajaure söderifrån, antingen öster eller väster om toppen "Biran". Är detta rimligt eller är det väldigt svårpasserat där? Som jag förstått det är det väldigt brant där och man bör vara en van fjällvandrare för att ta den vägen. Något som jag inte riktigt vågar påstå att vi är ännu.
Om inte alternativ 1 fungerar, skulle följande vara ett bättre alternativ?
Dag1 : Abisko->Kårsavaggestugan
Dag2: Kårsavaggestugan - > Låktatjåkkastugan - > Låktatjåkka
Dag3: Låktatjåkka -> Rissajaure -> Låkkatjåkka - > Låkkatjåkkastugan
Dag 4: Låkktatjåkkastugan -> Björkliden
Dag 5: Björkliden -> Njulla - > Abisko
Fördelen med den är att det är leder hela vägen. Nackdelen är att det blir en hel dag som går åt att bara gå tillbaka åt samma håll som vi kom ifrån. Vilket känns lite trist.
Om det skulle vara så att det är bättre att gå alternativ 2 baklänges, alltså att börja med linbanan till Njulla och sen gå mot Björkliden så är vi öppna för det också.
Tack på förhand!
Åker upp nästa vecka till Abisko för fem dagars vandring (fyra övernattningar). Vi kommer att tälta. Vår erfarenhet med fjällvandring tidigare är två turer vid Grövelsjöområdet tidig sommar.
Den rutt mitt sällskap helst skulle vilja ta är:
Dag1: Abisko->Kårsavaggestugan
Dag:2: Kårsavaggestugan -> Rissajaure/Trollsjön
Dag 3: Rissajaure -> Låktatjåkka->Låktatjåkkastugan
Dag 4: Låktatjåkkastugan -> Björkliden
Dag 5: Björkliden->Njulla->Linbanan till Abisko
Är våra planer rimliga? Tänker främst på rutten vid dag 2. Tanken då är att gå mot Gorsajökeln och komma till Rissajaure söderifrån, antingen öster eller väster om toppen "Biran". Är detta rimligt eller är det väldigt svårpasserat där? Som jag förstått det är det väldigt brant där och man bör vara en van fjällvandrare för att ta den vägen. Något som jag inte riktigt vågar påstå att vi är ännu.
Om inte alternativ 1 fungerar, skulle följande vara ett bättre alternativ?
Dag1 : Abisko->Kårsavaggestugan
Dag2: Kårsavaggestugan - > Låktatjåkkastugan - > Låktatjåkka
Dag3: Låktatjåkka -> Rissajaure -> Låkkatjåkka - > Låkkatjåkkastugan
Dag 4: Låkktatjåkkastugan -> Björkliden
Dag 5: Björkliden -> Njulla - > Abisko
Fördelen med den är att det är leder hela vägen. Nackdelen är att det blir en hel dag som går åt att bara gå tillbaka åt samma håll som vi kom ifrån. Vilket känns lite trist.
Om det skulle vara så att det är bättre att gå alternativ 2 baklänges, alltså att börja med linbanan till Njulla och sen gå mot Björkliden så är vi öppna för det också.
Tack på förhand!