Fråga ang. bigwall

Bigwall

Klart du skall klättra stora väggar!
Enligt mig finns det inget bättre, åk ner till Dolomiterna eller Cham börja klättra kammar och lätta 200-300m turer och avancera från det! Sunt förnuft och självbevarelsedrift kommer man långt på
Kurser är bra men någonstans måste man börja ta ansvar och börja prova sig fram, bygga erfarenheter begå misstag och lära från dem utan att gå och ta livet av sig själv =)

Bilagor

• DSCN0032.jpg
    DSCN0032.jpg
    168.1 KB · Visningar: 585
Klart du skall klättra stora väggar!
Enligt mig finns det inget bättre, åk ner till Dolomiterna eller Cham börja klättra kammar och lätta 200-300m turer och avancera från det! Sunt förnuft och självbevarelsedrift kommer man långt på
Kurser är bra men någonstans måste man börja ta ansvar och börja prova sig fram, bygga erfarenheter begå misstag och lära från dem utan att gå och ta livet av sig själv =)

Ser helt underbart ut på bilden! Hur ser det ut med multipitch möjligheter i Sverige? Finns det några större väggar kring 100-200 meter som duger att börja på för att få in teknik och erfarenhet m.m innan man beger sig iväg på en påkostad resa där man verkligen vill att allt ska klicka?

Råkar ju dessvärre vara bosatt i ett av Sveriges plattaste landskap - Uppland, så tyvärr har jag ganska långt till bra klättring även när det gäller mindre klippor... =)

Det finns ju faktiskt en liten multipitch som är ganska lätt i diedret till vänster om stora väggen nere i Runsa - kolla Stockholmsföraren!

Annars är Hykieberget i älvdalen helt fantastiskt. Zaphod var min första multipitch, 3 repor brant 5-6 klättring. Cirka 90-100 meter vertikalt. Inte alltför långt från uppland.

Kör hårt men var rädd om dig!

Intressant! Tack för infon, det måste utforskas framöver! Får börja leta efter erfarna multipitch lovers i trakterna till sommaren nu då. :)

Självklart ska jag vara försiktig! :) Arbetar på en akutmottagning och ser i och med det många andras otur och misstag av olika slag. Ibland känner jag mig snarare överbeskyddande än våghalsig när det gäller äventyr jag är ute på. Så jag ger mig sällan ut på någonting som jag inte bedömer som tillräckligt säkert. Det är väl framför allt när man träder över den gränsen som man är ute på svag is. :)

Det ska finnas en travers över hela berget i Häggsta om jag inte minns fel? Annars är nissedal i Norge ett bra ställe att börja med multipitch tycker jag, där finns många olika svårighetsgrader att välja mellan. En bit att åka dock, men det är det värt.

Förr ordnade ju Sthlms klätterklubb kurs i Dolomiterna!
Vet inte om de är så fortfarande annars kan Jag rekommendera att åka dit i alla fall. om du har koll på att leda behöver du inte söka mindre bra ställen i Sverige.
Du slipper ha kunskaper om att röra dig på glaciärer för att komma till instegen, betydligt mindre rasrisk än Cham och klättring för en livstid på otroligt vackra berg, god mat och kaffe när du inte klättrar.
Vet inget ställe i världen där du kan hitta så långa branta klättringar på stora grepp, säkringmässigt kan det vara sparsamt och det kan komma in tunga eftermiddags åskoväder som kräver respekt annars perfekt grogrund för nya och erfarna klättrare!

Bilagor

• DSCN0045.jpg
    DSCN0045.jpg
    77.4 KB · Visningar: 829

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg