Fotpump SKS

Jag har en nästan helt ny fotpump SKS AIR X-press vars munstycke vill inte sitta på plats när jag ska pumpa däcket. Den lossnar säkert 30-50 gånger innan jag har pumpat färdigt. Vad ska man göra? Finns det andra munstycken som man kan fästa med hjälp av en slangklämma?

Köpa en ny pump? Vilken? (jag har en Skeppshultcykel med "vanliga" däck)

Jag har en snarlik fotpump. Den tar racerventil och bilventil (minns inte vad de heter egentligen) och behöver en adapter för att pumpa vanliga ventiler. Det är en liten mässingshylsa som skruvas fast på standardventilen och effektivt gör toppen till en racerventil eller bilventil. Kostar småpengar hos cykelhandlaren eller Clas Ohlson.
/Rilleman

Har du "vanliga" däck antar jag att det är blixtventil på slangen. Jag har en SKS fotpump fär bilventil å racerventil så du behöver en liten adapter att skruva på din ventil, då garanterat kommer den att inte åka av!

/Janne

Blev lite förvånad, trodde alltid munstycket för racerventil (presta) fungerar på standardventil (dunlop). Är det så att SKS-pumpen har en för stor dimension på gummipackningen, även efter den komprimerats för att sluta an mot ventilen? (nyfiken)

Diametern skiljer inte så mycket mellan de båda sorterna, däremot hindrar dunlopventilens "mutter" munstycket från att glida ner tillräckligt långt över ventilstammen för att få ett tillräckligt bra grepp.
/Rilleman

Har också samma erfarenhet

men min SKS pump är ca 15 år gammal. Vad jag förstår finns två typer av ventiler och packningar på SKS-pumparna. Den jag har och troligen även du tar bilventil med en fattning som låses med en liten spak. För att pumpa Dunlop och Presta (racer) använder man en lite adapter som sitter med kedja i bilmunstycket. Den adepterns packning har svårt att sitta kvar på dunlop om man inte håller den stilla med ena handen och pumpar med den andra.

Ett alternativ är att byta till det munstycke som inte passar bilventil utan bara Presta och Dunlop. Men då tror jag inte det går att pumpa bilventiler.

Se bilden http://www.bike2build.nl/fotogroot/sks07rennb.jpg

Thure

Bilagor

• sks07rennb.jpg
    sks07rennb.jpg
    36.2 KB · Visningar: 2,191
Det jag tycker du ska göra som oxå fler här rekommenderar är köpa en liten adapter finns tex hos Claes O den skruvar du på din dunlopventil när du ska fylla på luft (Claes O har märkt adaptern blixt-bil kostar 14:)

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argento Tung (3 kg) fotpump bättre än en lätt? Långcykling 8
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg