Fotpåsar som släpper ut vattenånga

Re: Komposterbara plastpåsar?

Nordesjö; sa:
För ett antal år sedan köpte jag komposterbara plastpåsar på Konsum. De var inget vidare eftersom grejerna man hade i (tex ost, bröd) torkade.
Det kunde ju innebära att saker och ting diffunderade ut genom materialet!

Kan vara nåt om de finns kvar på marknaden (vilket de ju egentligen inte borde om de inte funkade som plastpåsar).

Now you're talking! Det låter mycket intressant. Det fanns en period då många stärkelsebaserade produkter togs fram som alternativ till plasttallrikar etc. Det verkar dock som om marknaden aldrig riktigt kom igång. Dina plastpåsar kan vara något i den stilen.
Med min fotsvett finns ju alltid risken att de komposterar direkt på fötterna redan efter några minuter :)

Jörgen

Re: Ytterligare information

NUI; sa:
En möjlighet är att sy något själv av Goretexliknande tyg.
Inför en vintertälttur provade jag sy ett par fuktspärr sockar: Det gick inte bra. Redan vid första snabba prototypen i lakansväv insåg jag att det var för svårt (för mig) att få till en socka som sitter hyffsat på foten. Sömmarna blev knöliga och hamnade på skavutsatta ställen och passformen blev usel. Kanske enklare med stretchtyg.

Om du inte hittar något vettigt alternativ som andas så kan vanliga heltäta fryspåsar kanske vara ett alternativ för de värsta dagarna? Inte värre än gummistövlar men lättare. Sök efter "fuktspärr" så hittar du mycket vintererfarenheter.

Re: Re: Mera, mera

Nordesjö; sa:
NUI; sa:

Känner du nån som lirar säckpipa? Du skulle kunna sno hans säck:
http://www.canmorepipebag.com/

Gore tillverkar ju en massa produkter förutom konsumentgrejerna (till exempel kisspåsar), och nånstans borde man ju kunna hitta stora, billiga Gore-membran på hög.

Kisspåsar, ja. Hur är det med blöjor nuförtiden? Är Pampers en heltät plasthinna med uppsugande gel eller släpper inte plasthinnan igenom ånga?
Någon som är i blöjbranschen för närvarande?

Jörgen

Nytt om fotpåsar

Jag hittade intressant info på följande länk:
http://www.yet2.com/app/insight/techofweek/28885?sid=230

Misstänker att detta är något P&G använder/har utvecklat för just blöjor. Kan inte någon börja göra påsar av det materialet?

Tipset om Associated Bags verkade lovande, men en förfrågan gav snabbt ett negativt svar. De hade inga påsar som var vattentäta, men som släppte igenom vattenånga. De tipsade dock om en annan källa som jag skall undersöka.

Jag skall också undersöka hur svårt det är att sy en påse av P2B Waterproof Breathable från Pennine, som är den lättaste väven av denna typ som jag har hittat.

Man kanske skall plocka upp något gammalt moccasin-mönster för att få något lättsytt och med sömmar på rätt ställe för att underlätta sömtätning.

Tack för alla tips så långt, och fortsätt gärna spåna.

Jörgen

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg