Fotokromatiska solglasögon, val?

Jag jobbar med optik, tekniken heter inte fotokromatiska längre, detta är den gamla tekniken som var mestadels på mineralglas tidigare, den nya tekniken som är avsevärt mycket snabbare heter transition, sen att det menar på samma sak är en annan femma. Jag själv har ett par Oakley Jawbone med deras HDO Transition linser, dessa är GRYMMA, dem är kontrastrika när det är mörkt ute och blir bra mörka när det är ljust, jag har inte den gråsvarta utan den som heter purple eller liknande, dessa kan jag varmt rekommendera.

Man märker inte när den skiftar och dem gör det förhållandevis snabbt, det sker ju inte från mörkaste till ljustaste på 10sec direkt, men jag har inga problem med att jag inte ser med dem om det mörknar på snabbt. Någon exakt tid har jag dock inte, men Oakley själva säger att dessa är en av de snabbaste på marknaden och dessa har faktiskt speciellt utvecklats för personer som håller på med snabba idrotter såsom downhill osv. Men det kommer alltid finnas människor som tycker det går för långsamt, eller vars ögon har svårare att skifta mellan ljusen i ljusa och skuggiga partier, somsagt att få en lins att ändras blixtsnabbt blir svårt.

Sedan fungerar dem inte i bilen nej, inte i mc hjälmen heller, detta pga att bilrutan och visiret tar bort sågott som allt uv-ljus och det är detta som gör att glasögonen mörknar, dem blir lite mörkare men kan inte rekommendera dem för bilkörning, där kör jag med ett par klassiska.

Hur snabbt växlar de mörkhet? Cyklar man med bra mörkhet från sol till skugga t ex?
Var i Sverige finns de att köpa?
Hur hydrofoba på båda sidor (svett resp vattenstänk)?
/Patrik

Ojsan hoppsan, här hade jag inte läst på ett tag! Sorry Putte! ;)

Jag har använt dem mest till/från jobbet hittills, på cykelbana är ju inte växlingar ljust/mörkt så stort problem. Men några gånger MTB i skogen, absolut funkar de som jag hade tänkt mig. Just nu kan jag inte säga några tider på omslag ljust/mörkt för jag har de inte nära mig, men när jag använder dem så är det sådär smidigt och bra så att jag inte ens tänker på omslaget. Kan testa lite mer om du vill, och försöka klocka dem?
(Har dock ingen lång och bra cyklingsbar tunnel att testa dem i, vad jag kan komma på? Göteborg, kan ta emot testplats-tips!)

Jag köpte mina på CykelCity i Göteborg, de har ju även en webshop:
http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx

Den hydrofoba beläggningen på utsidan funkar bra, åtminstone för min tur som är ca 20-25 minuter till/från jobbet, i måttligt tempo. Insidans beläggning har jag inte svettat ner och testat. Men vad gäller kondens så är de bra. Kanske inte sååå annorlunda jämfört med de flesta brillor jag provat, kondensen kommer när man stannar som vanligt, men, den försvinner snabbt. (Känns nästan som det skulle bero till viss del på hur tight glasen sitter mot ansiktet också, beroende på ansiktsform/luftning?)

Det jag gillar riktigt mycket är att skalmarna i stort sett bara är en plastöverdragen ståltråd, lätt att justera/böja så att de passar mot ansikte/öron/huvudform/hjälm, och sitter kvar med "lagom fjädring" mot skallen. Mycket bättre än mina tidigare/andra sport-/solglasögon.
Dock är det ju just ett par sportglasögon, inga glajjor som man glassar runt på stan med. Ser ju mest ut som en insekt. Jag har "Frosen Ash", vilket betyder ljusgrå med vita skalmar.
SN798287MW_detail.jpg

Hej igen, har nu efter reklamation och 2 månaders väntan fått ersättningsglas från Julbo. Nu funkar det hela och glasen mörknar ordentligt i i starkt ljus. Märkligt att det skall ta så lång tid att få rättelse. Sensmoral: stå på dig och kräv byte av glasen om de inte funkar. Tack Naturkompaniet för bra bemötande.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Slipade, sportiga solglasögon? Utrustning allmänt 26
mkruse Solglasögon Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Naturmannen Solglasögon för vandringen Utrustning allmänt 20
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
majjen Solglasögon Utrustning allmänt 22
Karolina P Försämrar solglasögon synen? Utrustning allmänt 14
md7dani Solglasögon Utrustning allmänt 3
AndreasL Solglasögon. Utrustning allmänt 44
Mr Doderhult det här med solglasögon! Utrustning allmänt 2
millimeter Lins/färgeffekt i solglasögon? Utrustning allmänt 7
niclasfoto Solglasögon för vita vidder!!? Utrustning allmänt 10
malundin Solglasögon Utrustning allmänt 2
Nalta_eljest Solglasögon för fjällen Utrustning allmänt 9
bjornhallberg Bra solglasögon? Utrustning allmänt 5
eldebrink JULBO solglasögon. Utrustning allmänt 3
sladden solglasögon alt. skyddsglaögon för glasögonbärare? Utrustning allmänt 5
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg