Fotogenlyktor?

Leif...

Gäst
Jag har länge försökt hitta någonting så exotiskt
som en tät fotogenlykta, än så länge förgäves.
Och med tät menar jag då att bränslet stannar kvar i
lyktan under transport även om den ligger på sidan.
Kanske nåt i stil med ett lock som skruvas på och
täcker veken eller så...

Någon som vet om nåt sånt finns?

Leif...

Anonym från gamla forumet

Gäst
Primus gaslykta

Hej

Visst är det irriterande med läckande fotogenlampor. Jag tröttnade och skaffade en Primus gaslykta: lyser jättebra, värmer i tältet, enkel att tända och släcka, är näst in till ljudlös, men framförallt, läcker den inte.

mvh/Hans

andersson.leif@eudoramail.com (Leif...)

Gäst
Nja, helst inte gas.

Ja gas är ju ett alternativ, som jag tyvärr inte gillar.
Det är svårt att säga hur mycket man har kvar, och man kan
inte fylla på till nästa tur.
Mest är det väl att jag vill ha koll på hur mycket bränsle/energi
jag har tillgängligt under hela turen.

Leif...

Hans Rynnel

Gäst
Du lär dig

Man lär sig efterhand hur länge lampan brinner i praktisk användning ute i fält. Du har en utvecklad känsla och kunskap om fotogenlampans prestanda.Varför inte lära sig lite om gas. Primuslågan är reglerbar och du kör väldigt sällan på fullt ös. Min lampa har ungefär en brinntid på upp mot ett dygn (20 timmar) när den används i tält (450 gr Gaskartusch).

Kolla på deras site:http://www.primus.se/konsument/as_alpine_sv.htm

Det har visst kommit en ny lättare och mindre lampa.

Lycka till önskar en föredetta fotogenfrälst, och tillika lite envis. ;-)

Hans

Dan

Gäst
Gasvåg.

Det finns en liten fjädervåg man väger gasbehållaren
med, och får besked om hur mycket gas som återstår.
Dan

Ljuslykt-insats

Jag har en tät lykta. Ganska liten, men tät. Det är en fotogentillsats till en "candle lantern" dvs ljuslykta. När man eldat färdigt skruvar man fast en kork med gummipackning över veken. Jag köpte den på globetrotter.de , kostar 8.95 Euro nuförtiden.

tw01321-.jpg

Hur stor lykta är du ute efter?

Såg det, inlägget är äldre än de flesta prylfanatikers samtliga utrustningsdetaljer. Vilket vid närmare eftertanke inte säger så mycket.... :)

Jodå, jag är kvar. Fast av skäl som jag inte ens själv minns har jag ett annat inlogg numera.

Och jag har ännu inte funnit någon tät lykta i lagom storlek, candle varianten tycker jag nog är lite för liten. Storlek som en vanlig (mindre) fotogenlykta vore fint. Nåja, kanske i framtiden...

bogart; sa:
Jodå, jag är kvar. Fast av skäl som jag inte ens själv minns har jag ett annat inlogg numera.

Och jag har ännu inte funnit någon tät lykta i lagom storlek, candle varianten tycker jag nog är lite för liten. Storlek som en vanlig (mindre) fotogenlykta vore fint. Nåja, kanske i framtiden...

Du ville veta hur mkt du hade kvar? Då finns det en remsa som du "tejpar/klistrar fast" på kartuchen som visar hur mkt det finns kvar.
eller så kan man ju känna efter och göra en gissning om man inte behöver vara så exakt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg